[abc80] CP/M on the DE1 FPGA card

Abinsium abinsium at gmail.com
Fre Juni 6 15:01:53 PDT 2014

On 2014-06-02 00:54, H. Peter Anvin wrote:
 > Argh... the mailing list stripped the attachment:
 >
 > http://www.abc80.org/~hpa/fpga/abccpm.jpg

Coolt! Jag har övervägt att köpa ett FPGA-kort för din ABC80. Jag
förmodar att detta
http://www.electrokit.com/cyclone-ii-fpga-starter-development-kit.45640
skulle fungera, men det kanske finns ett billigare kort som fungerar.
Skulle t.ex. http://www.electrokit.com/fpgakort-basys2100.48961 räcka?

Du nämnde tidigare:
http://www.terasic.com.tw/cgi-bin/page/archive.pl?Language=English&CategoryNo=165&No=836&PartNo=1
Men detta är kanske svårt att köpa i Sverige såvida man inte använder Ebay.

Är det även möjligt att köra CP/M Plus i din implementation för ABC 80.
Jag hittade en del om CP/M för C128 här och där fanns det CP/M Plus:
http://www.z80.eu/c128.html

Off topic:
Jag har nyligen översatt en interaktiv bok om 6502-assembler:
http://mobluse.github.io/easy6502-sv/

Man kunde kanske göra en liknande bok för Z80.