[abc80] CP/M on the DE1 FPGA card

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Mon Juni 9 15:24:53 PDT 2014

On 06/06/2014 03:01 PM, Abinsium wrote:

> Coolt! Jag har övervägt att köpa ett FPGA-kort för din ABC80. Jag
> förmodar att detta
> http://www.electrokit.com/cyclone-ii-fpga-starter-development-kit.45640
> skulle fungera, men det kanske finns ett billigare kort som fungerar.
> Skulle t.ex. http://www.electrokit.com/fpgakort-basys2100.48961 räcka?

"Altera Cyclone II FPGA Starter Development Kit", a.k.a. "Terasic DE1"
är det kort some fungerar nu.  Alla andra kort kommer att behöva
portningsarbete.

Basys2 saknar externt minne så passar inte så bra.

DE1-SoC verkar som det skulle gå att köpa från Mouser i Sverige:

http://se.mouser.com/ProductDetail/Terasic/P0159/?qs=dnR9IdpUqwe6NRlnmpHLXw%3d%3d

... men med 3 månaders leveranstid.  Jag har inte det kortet själv så
jag kan inte göra porten själv; jag har bara det något dyrare SoCKit:

http://www.terasic.com.tw/cgi-bin/page/archive.pl?Language=English&CategoryNo=205&No=816

Det är värt att påpeka att jag använder SRAM:et i DE1 för att kunna köra
25 MHz.  En DRAM-baserad port (för ett kort med endast DRAM, t.ex.
Terasic DE0) lär vara antingen långsammare eller så kommer den inte att
vara proportioneligt snabbare (när ABC80-DE1 kör 25 MHz så är den alltid
25/3 ggr snabbare än en riktig ABC80.)

> Du nämnde tidigare:
> http://www.terasic.com.tw/cgi-bin/page/archive.pl?Language=English&CategoryNo=165&No=836&PartNo=1
>
> Men detta är kanske svårt att köpa i Sverige såvida man inte använder Ebay.

Jag vet inte vad det krävs för att köpa det i Sverige... det finns

> Är det även möjligt att köra CP/M Plus i din implementation för ABC 80.
> Jag hittade en del om CP/M för C128 här och där fanns det CP/M Plus:
> http://www.z80.eu/c128.html

Ja, absolut; det är mest en fråga om att skriva ett BIOS till det.  BIOS
til l CP/M 2.2 är enklare än BIOS till CP/M 3.0 (CP/M Plus), men det är
bara en fråga om att skriva ihop ett BIOS.

Kul!