[abc80] musstöd och RPi (Re: abc80sim-2.1)

Abinsium abinsium at gmail.com
Sön Apr 6 14:14:36 PDT 2014

On 2014-04-06 19:15, Robert Juhasz wrote:
> kul med kompositvideo - då kan man koppla rpi till en svartvit crt eller
> tom en riktig abc80 monitor (med lite hw hack...) för bästa
> emulationseffekt! ;)

Som det är nu så ser man fönstren utanför ramen även om man kör
fullskärm (med Alt+F11), ty ABC80-skärmen täcker då övre vänstra hörnet
(det är dock ingen nackdel att man kan läsa lite dokumentation i högra
sidan, men det är ju inte så realistiskt). Vissa emulatorer skrivna med
SDL kan köra i fullskärm utan att det det finns något utanför, t.ex.
DOSBox och Sz81 (ZX81-emulator i SDL). Dessa kan även köra utan X i
fullskärm på Raspberry Pi, ty det finns något som kallas framebuffer.
När det gäller DOSBox är tangentbordet felaktigt i framebuffer-läge men
det går att rätta till genom att ändra i en konfigurationsfil. I Sz81
fungerar tangentbordet i framebufferläge utan något behov av
omkonfigureringar. Sz81 emulerar även ljudkort. Sz81 finns att hämta här
och har också GPLv2:
http://sz81.sourceforge.net/
Dock klarar inte Sz81 den speciella högupplösande grafiken som åstadkoms
genom att löda in några dioder på Sinclair 16KiB RAM-pack. Det finns
dock andra emulator för Linux som klarar denna grafik:
http://rullf2.xs4all.nl/sg/zx81ce.html
Dyker det upp nya fungerande kommer de nog bli kända här:
http://www.sinclairzxworld.com/viewforum.php?f=3

Kanske kunde man åstadkomma högupplösande grafik på ABC 80 också. Jag
fick först reda på att äkta högupplösande grafik var möjlig på ZX81 med
enkla modifieringar för några år sedan. Jag hade och har dock ett annat
RAM-pack på 56KiB som denna modifikation kanske ej fungerar på.

Jag använde bara skolornas ABC 80-datorer i 9:an och på gymnasiet. Hemma
hade jag ZX81 från 9:an (1981) till 1988. Dock var ABC 80 den första
datorn jag använde och jag körde den under hösten 1981 innan jag byggde
min ZX81 sent på hösten 1981. Jag hade kört ABC 80 lite innan på andra
skolor.