[abc80] abc80sim

Mikael Bonnier mikaelb at df.lth.se
Sön Mars 3 16:06:09 PST 2013

On 2013-03-01 21:31, Johnny Rosenberg wrote:
> Har lyckats installera ”abc80sim” i Ubuntu 12.04 och det verkar
> fungera. Har i och för sig inte testat så där jättegrundligt, men det
> kommer upp tecken i ett fönster och man kan skriva sina BASIC-rader
> och köra dem. Verkar i och för sig ganska långsamt, men ändå…

Jag har kompilerat det i Ubuntu 10.04 (Intel PC) och Rasbian (Raspberry
Pi). Det fungerar bra i Ubuntu men i Rasbian får jag bara en svart skärm
i X men inga felmeddelanden i terminalfönstret jag startade det från.
Den abc80sim jag installerade var:
http://www.abc80.org/pub/abc80sim/abc80sim-2.0.zip

I Ubuntu var jag tvungen att installera libsvga1-dev för att kunna
kompilera men det behövde jag ej i Rasbian. Jag installerade dock ändå
libsvga1-dev i Rasbian när abc80sim inte fungerade och kompilerade om,
men det hjälpte inte. Jag provade även att ta bort SMALL_ENDIAN men utan
framgång.

> [...]
> känner kommer nostalgin farande…
>
> Om jag exempelvis skrev ”ed <radnummer><Return>” kunde jag, om jag
> inte minns fel, redigera den genom att stega framåt och bakåt med →
> respektive ← och ändra som jag ville, men hur gör man med abc80sim?
> Har givetvis testat piltangenterna och diverse Ctrl-sekvenser, men
> inte hittat något som fungerar ännu. Det är alltså piltangenterna som
> inte verkar fungera, om man ska uttrycka det hela i kortare ordalag…
> Verkar inte framgå av man-sidan heller, eller så har jag bara läst den slarvigt.

Jag får inte heller piltangenterna att fungera i Ubuntu i abc80sim.

--
// Mikael Bonnier
----