[abc80] abc80sim

Johnny Rosenberg gurus.knugum at gmail.com
Fre Mars 1 12:31:03 PST 2013

Har lyckats installera ”abc80sim” i Ubuntu 12.04 och det verkar
fungera. Har i och för sig inte testat så där jättegrundligt, men det
kommer upp tecken i ett fönster och man kan skriva sina BASIC-rader
och köra dem. Verkar i och för sig ganska långsamt, men ändå…

Hur som helst, undrar jag om någon händelsevis känner till hur jag
stegar fram när jag redigerar rader.
Har inte själv någon riktig ABC80 och det var väl cirka 25-30 år sedan
jag lekte med en senast, men efter att ha hittat lite bilder på nätet
känner kommer nostalgin farande…

Om jag exempelvis skrev ”ed <radnummer><Return>” kunde jag, om jag
inte minns fel, redigera den genom att stega framåt och bakåt med →
respektive ← och ändra som jag ville, men hur gör man med abc80sim?
Har givetvis testat piltangenterna och diverse Ctrl-sekvenser, men
inte hittat något som fungerar ännu. Det är alltså piltangenterna som
inte verkar fungera, om man ska uttrycka det hela i kortare ordalag…
Verkar inte framgå av man-sidan heller, eller så har jag bara läst den slarvigt.

Johnny Rosenberg