[abc80] Fw: [ABC80] DOS-diskett

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Sön Aug 12 11:38:28 PDT 2012

On 08/11/2012 11:16 PM, Anders Sandahl wrote:
> Hej,
>
> Vad vet du om ursprunget på dina grejjor. Har de körts ihop från början?
>
> Disketten du fick borde fungera, den kan ju pajjat under frakten men
> dessa disketter verkar ganska robusta. Jag kopierade den från en
> orginalskiva, som är 30år gammal!
>
> Du vet att du måste ställla om en DIP-Switch bak på floppykontrollern
> för att kunna läsa lågdenstitets disketter? Jag tror att man kan få just
> Error 48 annars (jag lyckades få error 48 men en fungerande floppy när
> jag försökte få mina grejjor att fungera förra helgen, vet inte exakt i
> [...]

Åh... du skickade honom en lågdensitetsskiva... jo, då är Error 48 att
vänta.

Alltså för att förklara grejerna... DOS i ABC är delvis i ROM och delvis
på skiva... båda behöver stämma överens för att det ska funka.

UFD-DOS till ABC80 finns som efterprodukt, det ligger i ABC-banken och
jag har använt det till mitt FPGA-projekt:

http://www.devili.iki.fi/pub/Luxor/software/ABC-klubben/abc80/systempr/ufddos/

H. Peter Anvin, Intel Open Source Technology Center
I work for Intel.  I don't speak on their behalf.