[abc80] 8"-skiva?

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Tis Aug 7 14:57:20 PDT 2012

On 08/07/2012 01:29 PM, Erik Isaksson wrote:
> Kan det vara så att DOSet alltid jobbar med 8 logiska kluster/spår och
> att det är upp till driven att mappa om det till fysiska? Jag har för
> mig att jag fick det att funka i ABCWin på det viset iaf, fast det
> betyder ju inte att det var så i verkligheten...
>
> Map-sektorn på en tom 8"-disk indikerar alltså 1001 lediga clusters
> (istf 640 på en 640kb 5"-disk), sen löser sig resten.

Ah, naturligtvis... sista "spåret" är delvis fyllt (eftersom ABC-DOS
markerar alla clusters efter skivans slut som fyllda...)

Det stämmer också rätt bra överens med en något kryptisk förklaring i
"Bit för bit" om hur gammal addressering (spår:kluster:sektor) fungerar
på 8"-skivorna.  Alltså mappar kontrollern om från virtuella
spår:kluster till linjära kluster, och det finns 1001 av dem.  De mappas
till 126 virtuella spår, varav det sista bara har ett kluster tillgängligt.

H. Peter Anvin, Intel Open Source Technology Center
I work for Intel.  I don't speak on their behalf.