[abc80] [ABC80] DOS-diskett

Anders Sandahl anders at abc80.net
Sön Aug 5 03:46:18 PDT 2012

För att förtydliga ytterligare.

Det krävs ett PROM i datorn med DOS-funktioner. I ABC80 satt detta på
ett kort som stoppades i expantionschassiet. I ABC800 satt detta i
maskinen. Problemet med min ABC802 är att den fått DOS-PROM:et utbytt.
På PROM:et står det något kryptiskt som jag inte förstår (och knappt kan
läsa för den delen). Man bytte detta PROM om datorn kördes med tex
Cat-net eller Lux-net. Jag är inte säker på att det är PROM:et som
spökar i mitt fall.

Sen finns det ytterligare ett väsentligt PROM, Nämligen det som sitter
på floppykontrollern. Detta PROM måste matcha drivenheten. På den nyare
floppykontrollern så räckte det dock med att ställa in rätt drivenhet
med fyra stycken dip-switchar på kortet.

Jag ska testa att köra systemdisketterna med UFD-DOS på min 832, det kan
vara så att den nyare versionen är 640K. Problemet är att jag inte har
rätt kabel mellan floppykontrollern och ABC832. Jag har nämligen den nya
floppykontrollern, men bara en gammal sladd (eller rättare sagt två).
Dessa passar inte ihop. Jag ska bara bygga om den ena sladden, sen borde
jag kunna köra 832:an. Till 830 så kör jag med en gammal kontroller som
hör ihop med min ABC80.

/Anders