[abc80] eZ80

Anders Jansson andj at hem.utfors.se
Fre Okt 22 12:25:06 PDT 2010

> PIC32 = MIPS.  MIPS är en helt okej arkitektur, medan de flesta
> traditionella PIC:ar (utom möjligen PIC18) är rätt hemska...
>
> -hpa

OK, ju enklare ju simplare antar jag :-) Bra om du gillar PIC32. Den är i alla fall billig och lätt att få tag i. Om man jämför PIC16, ATMega och PIC32 så är det minst 5x skillnad mellan varje, men det drar ström förstås.

Jag har inte helt klart för mig detaljerna hur ABC80 genererar 240x240 pixlar. Jag vill minnas det är ett EPROM som ger pixlarna för de olika tecknen, och så ORas de med grafikminnet (80x80). Men om jag får till 240x240 från PIC32 så borde det gå att fixa resten.

/A.J