[abc80] eZ80

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Fre Okt 22 13:04:25 PDT 2010

On 10/22/2010 12:25 PM, Anders Jansson wrote:

> OK, ju enklare ju simplare antar jag :-) Bra om du gillar PIC32. Den är i alla fall billig och lätt att få tag i. Om man jämför PIC16, ATMega och PIC32 så är det minst 5x skillnad mellan varje, men det drar ström förstås.
>
> Jag har inte helt klart för mig detaljerna hur ABC80 genererar 240x240 pixlar. Jag vill minnas det är ett EPROM som ger pixlarna för de olika tecknen, och så ORas de med grafikminnet (80x80). Men om jag får till 240x240 från PIC32 så borde det gå att fixa resten.

Föredrar ARM över PIC32/MIPS, men definitivt föredrar jag en 32-bitars
processor nuförtiden...

Inte ett EPROM, men faktiskt ett riktigt maskprogrammerat ROM.

"Mikrodatorns ABC" har en mycket bra beskrivning av grafiksystemet i
ABC80... utom att Markesjös förklaring varför inte ABC80 har någon form
av högupplösningsgrafik är helt enkelt upp åt väggarna fel.

H. Peter Anvin, Intel Open Source Technology Center
I work for Intel.  I don't speak on their behalf.