[abc80] ABC80 och hårddisk?

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Mon Jan 11 14:55:19 PST 2010

On 01/11/2010 02:12 PM, juhasz at abc.se wrote:
> Jag har också funderat i de banorna. Undrar om man skulle kunna få till
> något med t ex en AVR-krets. De har ju interface för externa minnen (i och
> för sig bara 15 adressbitar, menmen) och möjligheten att lägga alla pinnar
> i högimpedans. Jag tänker mig att man då skulle kunna fixa nån typ av DMA.
> Problemet är väl att det ändå behövs en försvarlig andel glue logic mot
> ABC-bussen för att sköta IO:n

Ett chip som verkar intressant är Cypress Semiconductor's PSoC5-serie:
en kombination av en CPLD och en ARM M3 microcontroller med
DMA-kontroller på ett chip.  Tyvärr löser det inte problemet med att
behöva ett DOS-ROM för att kunna köra på ABC80, men kanske den enklaste
lösningen på det är helt enkelt den traditionella ROM-sockeln.

En trevlig grej med de flesta nyare microcontrollers är att många av dem
fungerar som realtidsklocka om man ger dem ett litiumbatteri och en
32,768 kHz klockkristall.

Det vore också kul att lägga till ett ENC28J60 SPI-till-Ethernet chip,
eller att använda en separat CPLD och microkontroller med Ethernet-stöd.

> Om man skippar UFD-dos helt och skriver sin egen enhetsdriver kanske det
> blir lite enklare? Jag har testat att köra en VMUSIC-krets (FTDI) från abc
> basic med bitbang-SPI från ett ABC-lab-kort. Det funkade faktiskt ganska
> OK, men blev rätt långsamt, speciellt i basic! (har en assemblerversion på
> gång också...) Fördelen med en sån lösning är ju att man kommer ifrån
> ufd-dosbegränsningarna men man får ju å andra sidan skriva ett helt eget
> dos och det blir en mindre "ABC-mässig" lösning.
>
> Robert

Enklare, ja... men det betyder också att du måste ha ett nytt ROM.  Det
största problemet är att både SD och CompactFlash har 512-bytes
sektorer, medan ABC vill ha 256-bytes sektorer.