[abc80] ABC80 och hårddisk?

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Mon Jan 11 14:55:19 PST 2010

On 01/11/2010 02:12 PM, juhasz at abc.se wrote:
> Jag har ocks funderat i de banorna. Undrar om man skulle kunna f till
> ngot med t ex en AVR-krets. De har ju interface fr externa minnen (i och
> fr sig bara 15 adressbitar, menmen) och mjligheten att lgga alla pinnar
> i hgimpedans. Jag tnker mig att man d skulle kunna fixa nn typ av DMA.
> Problemet r vl att det nd behvs en frsvarlig andel glue logic mot
> ABC-bussen fr att skta IO:n

Ett chip som verkar intressant r Cypress Semiconductor's PSoC5-serie:
en kombination av en CPLD och en ARM M3 microcontroller med
DMA-kontroller p ett chip.  Tyvrr lser det inte problemet med att
behva ett DOS-ROM fr att kunna kra p ABC80, men kanske den enklaste
lsningen p det r helt enkelt den traditionella ROM-sockeln.

En trevlig grej med de flesta nyare microcontrollers r att mnga av dem
fungerar som realtidsklocka om man ger dem ett litiumbatteri och en
32,768 kHz klockkristall.

Det vore ocks kul att lgga till ett ENC28J60 SPI-till-Ethernet chip,
eller att anvnda en separat CPLD och microkontroller med Ethernet-std.

> Om man skippar UFD-dos helt och skriver sin egen enhetsdriver kanske det
> blir lite enklare? Jag har testat att kra en VMUSIC-krets (FTDI) frn abc
> basic med bitbang-SPI frn ett ABC-lab-kort. Det funkade faktiskt ganska
> OK, men blev rtt lngsamt, speciellt i basic! (har en assemblerversion p
> gng ocks...) Frdelen med en sn lsning r ju att man kommer ifrn
> ufd-dosbegrnsningarna men man fr ju  andra sidan skriva ett helt eget
> dos och det blir en mindre "ABC-mssig" lsning.
>
> Robert

Enklare, ja... men det betyder ocks att du mste ha ett nytt ROM.  Det
strsta problemet r att bde SD och CompactFlash har 512-bytes
sektorer, medan ABC vill ha 256-bytes sektorer.

	-hpa