[abc80] ABC80 och hårddisk?

juhasz at abc.se juhasz at abc.se
Mon Jan 11 14:12:35 PST 2010

Jag har också funderat i de banorna. Undrar om man skulle kunna få till
något med t ex en AVR-krets. De har ju interface för externa minnen (i och
för sig bara 15 adressbitar, menmen) och möjligheten att lägga alla pinnar
i högimpedans. Jag tänker mig att man då skulle kunna fixa nån typ av DMA.
Problemet är väl att det ändå behövs en försvarlig andel glue logic mot
ABC-bussen för att sköta IO:n

Om man skippar UFD-dos helt och skriver sin egen enhetsdriver kanske det
blir lite enklare? Jag har testat att köra en VMUSIC-krets (FTDI) från abc
basic med bitbang-SPI från ett ABC-lab-kort. Det funkade faktiskt ganska
OK, men blev rätt långsamt, speciellt i basic! (har en assemblerversion på
gång också...) Fördelen med en sån lösning är ju att man kommer ifrån
ufd-dosbegränsningarna men man får ju å andra sidan skriva ett helt eget
dos och det blir en mindre "ABC-mässig" lösning.

Robert