[abc80] ABC80 och hårddisk?

juhasz at abc.se juhasz at abc.se
Mon Jan 11 14:12:35 PST 2010

Jag har ocks funderat i de banorna. Undrar om man skulle kunna f till
ngot med t ex en AVR-krets. De har ju interface fr externa minnen (i och
fr sig bara 15 adressbitar, menmen) och mjligheten att lgga alla pinnar
i hgimpedans. Jag tnker mig att man d skulle kunna fixa nn typ av DMA.
Problemet r vl att det nd behvs en frsvarlig andel glue logic mot
ABC-bussen fr att skta IO:n

Om man skippar UFD-dos helt och skriver sin egen enhetsdriver kanske det
blir lite enklare? Jag har testat att kra en VMUSIC-krets (FTDI) frn abc
basic med bitbang-SPI frn ett ABC-lab-kort. Det funkade faktiskt ganska
OK, men blev rtt lngsamt, speciellt i basic! (har en assemblerversion p
gng ocks...) Frdelen med en sn lsning r ju att man kommer ifrn
ufd-dosbegrnsningarna men man fr ju  andra sidan skriva ett helt eget
dos och det blir en mindre "ABC-mssig" lsning.

Robert