[abc80] Diskettstation till ABC-80

juhasz at abc.se juhasz at abc.se
Fre Aug 20 01:28:22 PDT 2010

> ABC-DOS/UFD-DOS använder inte DMA ändå.  Fast det kanske vore praktiskt
> om man kunde få PIC:en att signalera RDY till ABC-bussen; kanske via en
> extern krets.
Det går säkert! Ett litet aber är dock att jag bara har portarna
card-select via latchen (out 1) och data in/out (in/out 0) implementerade.
Behöver inte DOS-et också någon statusport eller två för att funka? Och
register för sektor etc.?

Jag ville löda så lite som möjligt, så tanken var att köra minimalt med
register. Jag har tittat på att definera upp ett protokoll som endast
använder port 0 i/o och card-select. Det blir inte DOS-kompatibelt, men
man bör lätt kunna skriva en device-driver (jag har nästan gjort det också
för simpel fil-access a la UNX:-enheten i den gamla unix-abc-emulatorn,
men inte implementerat nånting på pic-sidan än).

> Själva SD-interfacet är bara SPI, så det är mycket enkelt att göra i en
> microcontroller.  Har du redan ett kort för ditt PIC32-interface?
Ja, eller mnja.... ;) Projektet är i kategorin "fulhack" så jag har helt
enkelt börjat med ett eval-kort från Olimex och lött dit latchen, en
busskontakt och lite sladd. Se länken nedan:
http://dl.dropbox.com/u/7559911/Mobile%20Photo%2029%20maj%202010%2019.06.08.jpg

(betydligt fler sladdar på undersidan.....)

robert