[abc80] Diskettstation till ABC-80

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Tors Aug 19 12:08:41 PDT 2010

On 08/19/2010 08:57 AM, juhasz at abc.se wrote:

> Det är aldrig försent! ;)
>
> Jag har faktiskt själv hackat lite på ett höghastighetsinterface
> ABC80-PIC32. PIC32:an har ju ett sånt där programmerbart
> parallellinterface, så det räcker faktiskt med en latch (för card-select)
> och sen kan man koppla in den direkt på abc-bussen! Det är kopplat så att
> PIC32:an får en interrupt varje gång abc:n läser eller skriver och man har
> ett interregister som lagrar värdet som skrives/läses.
>
> Har inte hunnit testa så mycket (och därför inte skrivit nåt på listan om
> det), men ett test visar att jag kan läsa 256 bytes med INIR direkt från
> [...]

ABC-DOS/UFD-DOS använder inte DMA ändå.  Fast det kanske vore praktiskt
om man kunde få PIC:en att signalera RDY till ABC-bussen; kanske via en
extern krets.

Själva SD-interfacet är bara SPI, så det är mycket enkelt att göra i en
microcontroller.  Har du redan ett kort för ditt PIC32-interface?

H. Peter Anvin, Intel Open Source Technology Center
I work for Intel.  I don't speak on their behalf.