[abc80] abc80 på fpga-kortet de1 - Första howto-utkast med fakta utan pedagogik

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Sat Apr 4 16:14:37 PDT 2009

Erik Lundh wrote:

> Det går även att importera kortet direkt från USA. Kan bli billigare att
> importera själv, men det kan också bli dyrare pga speditionsavgifter och
> tull.

Från USA, men snarare direkt från Taiwan (http://www.terasic.com.tw/)
där det tillverkas.  Det verkar dock som Elektrokits priser är sådana
att det inte är mycket idé.

> 22.	Ladda ner abc80.sof på de1-kortet genom Tools->Programmer
>
> Ett första fakta-utkast till en howto!

:)

Jag föreslår att du dessutom lägger till instruktioner hur man flashar
permanent (från minne, detta kan vara något fel då jag inte sitter
framför systemet just nu):

a. stäng av strömmen till kortet
b. sätt RUN/PROG switchen till PROG
c. sätt på strömmen till kortet
d. välj Quartus Programmer, "Active Serial" (i stället för "JTAG"),
   abc80.pof som fil.  Välj "Erase" och "Program".
e. stäng av strömmen till kortet
f. sätt RUN/PROG switchen till RUN
g. sätt på strömmen; ABC80 ska boota direkt

--
H. Peter Anvin, Intel Open Source Technology Center
I work for Intel.  I don't speak on their behalf.