[abc80] Glömde säga att abc80 funkar nu på min de1!

Erik Lundh erik.lundh at compelcon.se
Sön Apr 5 11:43:15 PDT 2009

Jag glömde det självklara: När jag väl laddat ner abc80rom.bin till
flashminnet på kortet via Altera/Terasic Control Panel så funkade abc80
direkt!

Undrar om det finns något enkelt sätt att läsa/skriva .sof, .pof och flash
från egen kod eller commandline så att vi kunde få till en kontinuerlig
integrationskedja i bästa agile-anda…

Skriver man till flashminnet hela tiden så förbrukas det, därför bör man
läsa flash och kolla om det diffar mot senaste abc80rom.bin. Först om det
diffar skriver man.

I vart fall när USB-API-exemplet med kontrollpanelen är laddad så snackar
PC:n med DE1 på en simulerad serieport. (Jag tror att FTD2xx.dll är en
standarddriver för FTDI:s usb-till-serieport kretsar.)

Då borde det vara enkelt att skriva windows/linux-specifika små utilities
som laddar i vart fall flashen per automatik. Går det sedan att skjuta ner
.sof på samma sätt så blir livet lättare.

/Erik