[abc80] ABC-806

Anders Sandahl anders at abc80.net
Ons Sep 24 00:40:37 PDT 2008

Under http://www.devili.iki.fi/pub/Luxor/utilities/ finns program för att
läsa/skriva ABC-disketter i en PC. Om du har en med 5,25" drive och
ms-dos...

/Anders

> Anders Sandahl wrote:
>  > Hej,
>  >
>  > Jag har den här. Jag har börjat scanna, men det tar lite tid. Den är
164 sidor, jag är på sidan 25.

> Ah, jättebra. Jag är just nu intresserad av att veta hur man gör för att
byta bild som visas, motsvarande Basic-kommandot FGPICTURE x,x,x. I
assembler då. Finns det någon mer ingående beskrivning av
> "portadresser till kommunikationskretsar" som det står i ABC-806
bruksanvisningen? T ex Port 6 HRC och 7 HRS som har nåt med HR-grafiken
att göra.

>  >
>  > Jag tycker att det är på tiden att någon samlar ihop all mjukvara.
Disk-image:ar är väl bäst då vissa program var kopieringsskyddade.
Jag
>  > har gjort lite kopior med ett PC-program som heter 22-disk och körs
under dos, men det är mer än 10-år sedan. Finns det något modernare?
> [...]
jag var ute efter under:

> http://www.devili.iki.fi/pub/Luxor/software/ABC-klubben/abcpren/18/
>
> Av någon konstig anledning ligger den inte under:
>
> http://www.devili.iki.fi/pub/Luxor/software/ABC-klubben/abc800/spel/
>
> Vet inte riktigt hur jag ska före över programmet till min ABC-806 dock.
>
> ABC-klubben verkar ha varit en cool klubb en gång i tiden, nu verkar det
mest vara skräp :P

>  > "Klubblokalen i Stockholm
>  >
>  > Kommer du för datorernas skull kan det vara bra att veta att såväl
BSD, Solaris Linux, Windows och Mac finns tillgängligt i olika
versioner. Liksom sakkunnig hjälp om du behöver det."