[abc80] Diskkontroller

Anders Sandahl anders at abc80.net
Tors Okt 30 05:11:10 PDT 2008

Hej,

Jag har börjat undersöka hur datorn pratar med floppykontrollern. Datorn
kommunicerar ju med kontrollen mha IO (motsvarande INP och OUT). Jag har
konstaterat att man kan använda tre olika kortadresser till kontrollern.
Först måste man välja vilken kontroller som ska vara aktiv, men sen? Nu
till mina frågor.

- Har ABC80 alltid DOS internt? Om inte kan man ta reda på det på något sätt?

- Hur pratar datorn med floppykontrollern, hur gör dos för att läsa/skriva
data osv. Vilka IO operationer krävs? Jag har letat efter information i
servicemanualen för datorn (både för 806 och 80) och för floppystationen
samt i "Bit för Bit".

- Styr kortadressen vilken enhetsbetäckning kontrollern får (DR, MF, SF)

Jag har tyvärr ingen komplett anläggning hemma just nu, bara en ABC80 och
en ABC832. Har ingen kontroller.... Mao inget att testa på.

Mvh Anders

Anders Sandahl
ST Knuts väg 6B
21157 Malmö

0733-525359

PC/M - Vi samlar datorer i ett icke vinstdrivande syfte.
Besök oss på: www.abc80.net