[abc80] Diskkontroller

juhasz at abc.se juhasz at abc.se
Tors Okt 30 06:54:06 PDT 2008

Hej!

Jag skulle säga att ABC80 _aldrig_ har DOS internt. Min har i alla fall
ett separat kort. Det funkade dock bara till den här konstiga
FD2-disketteneten, så därför har jag byggt en enkel modul med ett
batteribackat SRAM och hakat på bussen, där man kan lägga in valfritt DOS
(jag kör UFD-dos och en ABC832), och även modifierad basic om man vill. Se
http://mac.abc.se/~juhasz/abc80/abc80-sram.pdf

Annars finns det mycket matnyttigt om kontrollerkort i programbanken. Sök
på "kontroller" eller "contbes" i indexen
http://www.devili.iki.fi/pub/Luxor/software/ABC-klubben/abc800.txt
http://www.devili.iki.fi/pub/Luxor/software/ABC-klubben/abc80.txt

så hittar du en hel del program som kan snacka direkt med kontrollern där
man ser hur det funkar med att skicka olika kommandon och läsa och skriva
data.

Robert