[abc80] Hur fungerar ABCs kontrollerkort ? ( Kretsschema för kontrollerkort? )

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Sat Nov 8 21:29:41 PST 2008

juhasz at abc.se wrote:
> Tack för kraschkursen i TDD! ;) Fast för emulatorer så är ju ofta målet
> specat på ett sådant sätt ("jag vill kunna köra programmet ZZZ för det
> gjorde jag för NN år sen och det var kul!)
>
> För ABC80 tror jag de ultimata testerna vore att köra RULLE.BAS
> (talsyntes), HIGHREZ.BAC (hugo wikströms ABC-demo med processorgenererad
> högupplösningsgrafik a la ZX81), eller MTASK.BAS (multitasking). Till
> detta krävs det att interrupter funkar väl förutom grundläggande emulering
> av hårdvaran.
>
> För ABC800 vet jag inte vad de ultimata testen är... Vanliga
> [...]

Jag har som sagt skrivbara diskar som funkar med UFD-DOS i min
FPGA-modell.  Jag kan inte, och kommer troligen aldrig att kunna, köra
HIGHREZ.BAC helt enkelt för att jag kör skärmen på VGA-timings (400/449
linjer, 60 Hz) i stället för ABC:s modifierade PAL-timings (240/312
linjer, 50 Hz.)

Jag emulerar en UFD-DOS-kompatible HD disk (HD0:..HD3:) och kan
följaktligen inte formattera, men det behövs inte.  Alla program jag
prövat fungerar; det största problemet är att ABC-klubbens port av
UFD-DOS till ABC80 använder halva POKE-arean; det skulle gå att fixa
utan större problem genom att mappa in ett stycke RAM i lägre halvan av
minneskartan.