[abc80] Hur fungerar ABCs kontrollerkort ? ( Kretsschema för kontrollerkort? )

juhasz at abc.se juhasz at abc.se
Sat Nov 8 19:29:32 PST 2008

Tack för kraschkursen i TDD! ;) Fast för emulatorer så är ju ofta målet
specat på ett sådant sätt ("jag vill kunna köra programmet ZZZ för det
gjorde jag för NN år sen och det var kul!)

För ABC80 tror jag de ultimata testerna vore att köra RULLE.BAS
(talsyntes), HIGHREZ.BAC (hugo wikströms ABC-demo med processorgenererad
högupplösningsgrafik a la ZX81), eller MTASK.BAS (multitasking). Till
detta krävs det att interrupter funkar väl förutom grundläggande emulering
av hårdvaran.

För ABC800 vet jag inte vad de ultimata testen är... Vanliga
applikationsprogram tror jag är ganska lätt att få att fungera. T ex
funkar kombinationen TED och ASS fint på en ganska basic emulator trots
att de är rätt stora (och användbara) program... Men skrivbara diskar som
funkar med UFD-dos vore ett mål.

Robert