[abc80] ABC80 i DE1 version 4

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Tis Dec 30 09:52:39 PST 2008

juhasz at abc.se wrote:
> Vad fint!
>
> Har testat en hel hög med kort, med följande resultat
>
> - 128M Apacer MMC-kort (ok, jag vet att det nog inte ska funka): error E1
> + ERR 48

De flesta MMC-kort ska funka, men de behöver stöd för SPI-mod, som är
"optional" i MMC-specifikationen (obligatorisk i SD.)

> - 512M Sandisk SD, 512M Maxell SD, 2G Sandisk Ultra II (inga kort SDHC):
> error E6 + ERR48
> - 4G Sandisk Extreme III SDHC: ingen errorkod, men ERR48 i basic. Det
> verkar inte vara någon större skillnad på vad som finns på kortet (testade
> med senaste diskimagen dd:ad till kortet, tom abc-image och
> FAT-formaterat)

Ingen errorkod men ERR48 är minst sagt skumt... tar det lång tid?

> Har kollat lite på sddrom.asm: Det verkar som om error E6 uppkommer när
> man försöker sätta blocklängden till 512 byte men inte har ett SDHC-kort.
> Kan det vara något skumt här? Accepterar möjligen inte alla gamla kort
> detta kommando?

Tycker det verkar osannolikt, i alla fall med 512 byte... men vem vet.

Vad som gör mig mer konfunderad är att SanDisk 512M inte funkar,
eftersom jag har använt SanDisk 256M som utvecklingskort.

Att den kommer så långt som till E6 betyder att den redan gjort flera
kommandon i snabb mod, vilket betyder att själva kommunikationen med
kortet fungerar som det ska.

Jag kanske borde ta och prova ett par andra kort... jag kanske helt
enkelt haft tur.  Med antalet kort som du provat utan framgång så borde
jag kunna ta vilket annat kort som helst och prova.

> Sen vet jag inte hur det funkar med SDHC? Körs rutinen som sätter
> blocklängden då?

Vi kör den ändå, fast den inte behövs - blocklängden för SDHC är
permanent 512 bytes.

> Till sist tänkte jag kolla: Hur är det uppbyggt med den patchade
> UFD-DOSen? Kan man på vanligt sätt använda call 24678/24675 för att
> skriva/läsa sektorer?

Det ska man kunna göra.

H. Peter Anvin, Intel Open Source Technology Center
I work for Intel.  I don't speak on their behalf.