[abc80] Intresse fõr ett SD/Ethernet-kort för ABC?

Karlsson Tomas X tomas_x.karlsson at scania.com
Tors Apr 12 11:24:42 PDT 2007

> H. Peter Anvin wrote:
>
> Tyvärr finns den bara i kapslar med 0.5 mm mellan benen, så det blir
> förmodligen nödvändigt att skicka ut till ett professionellt
> prototyphus.  Lyckligtvis finns det rätt många sådana nuförtiden.

Synd, finns det inget utvecklingskort som är tillräckligt light?

> PIC18F97J60 har en TCP/IP stack tillgänglig så att köra TCP/IP-stacken
> på PIC:en är förmodligen det enklaste, även om det kanske är lite fusk

Vilket "fusk" men då finns det iaf utrymme för att använda Z80:n;)

> :)  I sådana fall skulle det kanske också gå att simulera en printer som
> snackar JetDirect :)

=)

> PIC18F97J60 har gott om internt ROM, men inte lika gott om RAM.  Jag
> funderar faktiskt på att se om det vore vettigare att dela ett SRAM-chip
> mellan PIC:en och CPLD:n, som kan laddas från PIC:ens flash vid boot, i
> stället för ett DOS-ROM.  Det skulle reducera antalet programmerbara
> chips, plus, om rätt gjort skulle kunna användas till en DMA-motor
> liknande den som jag använde till CF-controllern.

Det var en grym PIC med mycket extra features förutom ethernet kontrollern.
Såg att det även fanns möjllighet till en fulll extern busss, External Memory
Bus (EMB). Helt klart en klart smutt lösning att dela minnet.

En klar fördel med PIC är att det finns bra och billiga verktyg.

/Tomas