[abc80] Intresse fõr ett SD/Ethernet-kort för ABC?

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Tors Apr 12 11:41:45 PDT 2007

Karlsson Tomas X wrote:

> Synd, finns det inget utvecklingskort som är tillräckligt light?

Jo, men inte som passar i en ABC :-/

> Det var en grym PIC med mycket extra features förutom ethernet kontrollern.
> Såg att det även fanns möjllighet till en fulll extern busss, External Memory
> Bus (EMB). Helt klart en klart smutt lösning att dela minnet.
>
> En klar fördel med PIC är att det finns bra och billiga verktyg.

Jag föredrar Atmel AVR normalt; verktygen till AVR är t.o.m. gratis för
de flesta modeller.  AT32UC3Axxxx vore huvudalternativet på den sidan
annat alternativ; de är t.o.m. 32-bitars och har *mycket* mer internt
RAM (32/64K i stället för 4K.)  Tyvärr kan jag inte hitta
prisinformation till dessa; det är möjligt att de inte finns på
marknaden ännu.  De kräver också en extern Ethernet PHY, men det gör
förmodligen inte så mycket (kan t.o.m. göra board layout lättare.)

Det är dock svårt att säga något om hur lämplig det är utan prisinformation.