[abc80] ABC firmware & disk images

exon at lysator.liu.se exon at lysator.liu.se
Sön Mars 19 02:44:05 PST 2006

Hej igen!

Det visade sig efter lite experimenterande, att det är samma firmware för
800M och C. Bildminnet i 800C saknar dock udda adresser, vilket används
för att avgöra om skärmbredden blir 40 eller 80 tecken. Listigt!

Nu är den stora frågan hur videoenheten egentligen hanterar alla
styrkommandon typ RED NWBG FLSH DBLE GGRN etc, samt hur text, blockgrafik
och högupplösningsgrafik egentligen samverkar... tips, någon?

TeleDisk-formatet tycks vara ytters "proprietärt" och finns inte beskrivet
någonstans, vad jag kan se. Däremot finns det folk på nätet som med
varierande framgång försökt reverse-engineera det.

mvh Erik

H. Peter Anvin wrote:

> Jag *tror* det är olika.
>
> Jag har en fysisk 802:a som jag nog kan dumpa om det är någon som är
intresserad.  Tyvärr kan det nog ta lite tid, eftersom tangentbordet
behöver en ny kabel.

> Finns formatet dokumenterat någonstand?

> Till min FPGA-modell använde jag Anders Franzéns port av UFD-DOS,
tillgänglig från ABC-bankens kopia på www.devili.iki.fi.  Det lät mig
implementera ett CompactFlash-kort som en HD-enhet.  Lite fusk, kanske,
men ett 64 MB-kort är nog för att lagra hela programbanken...!

> Har skissat ett par gånger på ett kombinerat CompactFlash (eller MMC/SD)
och Ethernet-kort till ABC-serien.  Vet inte om jag någonsin kommer att
hitta tid att göra det på allvar, i synnerhet inte som det är såpass
dyrt att göra kort i små serier.