[abc80] ny på listan

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Fre Jan 28 17:57:00 PST 2005

Robert Juhasz wrote:

> Fotnot utanför ämnet: Jag läste idag om Håkan Lans omdiskuterade och
> omstridda patent för färggrafik. Som jag förstått består hans uppfinning i
> att lyckas läsa ut data ur ett långsamt dram så att det ändå kan användas
> som bildminne. Efter en titt i "Mikrodatorns abc" eller schemat för abc80
> ser man att abc80 säkert var minst lika innovativ. Ett år före, och ej
> patenterad...

Om det är det han påstår sig ha uppfunnit så finns det nog stor
anledning att ifrågasätta patentet.

ABC80 var en väldigt "ren" maskin, men frågan är om inte Luxors fall
började med ABC800, trots att det var en succémaskin i början.  Men det
var ändå en maskin som kostade tre gånger så mycket och inte var ett
dugg snabbare.  806:an var urvuxen redan när den lanserades (fast 802:an
blev populär eftersom den var billigare.)

Förmodligen hade det enda hoppet varit att lansera IBM-kompatibel 806:a,
möjligen med bättre grafik, och leverera den med en 800-emulator.  Att
emulera tidigare maskiner i mjukvara vill jag minnas var ovanligt på den
tiden, trots att tekniken fanns och hade använts flera gånger.