[abc80] ny på listan

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Tis Jan 25 14:56:41 PST 2005

Robert Juhasz wrote:
> Hej alla ABC-pulare!
>
> Gick nyss med i abc80-listan. Verkar inte vara så mycket trafik, så här kommer
> lite!

Toppen, välkommen!

> Kul att det verkar finnas några kvar som fortfarande hackar ABC80. Själv har ja$
> hållit på av och till ända sedan sedan mitten av 80-talet, men egentligen
> började jag nog med ABC800(2?). Dock så är ju ABC80 äldst och coolast, så när d$
> slängdes ut från mitt gymnasium på 90-talet såg jag till att få tag på ett
> par...
>
> Verkar skoj med fpga-implementation, även om jag förerdrar den riktiga varan.
> Hur var det förresten med det där CF-interfacet? Var det komplicerat att bygga?

Har en riktig 802:a, men ingen diskdrive... har funderat på att bygga en
variant i "riktig" hårdvara för ABC-bussen.

Det svåraste med det hela var att luska ut hur controllern skulle funka
för att kunna köra ett riktigt DOS (ABC-klubbens UFD-dos), plus att
hantera egenheten att ABC kör med 256-byte-sektorer och CF kör med
512-byte-sektorer.  Det, plus att ABC-kontrollerna hade programmerbara
buffrar (som DOS aldrig använder) gör för att få det kompatibelt behövs
åtminstone 1.5K RAM och en mikrokontroller.  I mitt fall använde jag 2K
RAM och en Z80 i FPGAn.  Själva controllermjukvaran gick på strax under
512 bytes.

Jo, och sen att luska ut själva filsystemet.  Allt jag hade att gå från
var gamla ABC-blad.

Det största problem jag hade var att jag inte hade märkt att kortet hade
en MOSFET för att stänga av strömmen till CF-kortet.  Eftersom jag inte
märkt det så drev jag den inte, och strömmen som kom igenom var nog för
att läsa men inte för att skriva.  Fick en del huvudbry där!

Kom aldrig för mig att skriva mjukvara till Ethernet-interfacet, men om
jag bygger ett kort ska jag nog försöka få med ett sånt interface.

Tyvärr betyder kravet på minne och mikrocontroller (för att konvertera
mellan 256 och 512 byte, och mellan CF och ABC) att kortet inte blir så
enkelt som jag skulle vilja.  Antingen behövs en riktig mikrocontroller,
eller så behövs en hyfsat stor FPGA för att kunna bygga in en Z80 eller
något sådant.  En Xilinx Spartan II (XC2S100) kostar $20 här i USA, och
kräver tre spänningar (2.5 V, 3.3 V, 5.0 V).  Lyckligvis finns det
hyfsat billiga regulatorer för 5.0 -> 2.5+3.3.  Det finns nyare
FPGA-familjer, men de är ej längre TTL-kompatibla; Spartan II är den
sista familjen från Xilinx som klarar 5 V utan att behöva
spänningsbegränsare.

> Om någon skulle vara intresserad, så har jag scannat en del ABC80-litteratur
> (vi fick en bra kopiator till min avdelning som kan kopiera till pdf-filer).
> Det är "Mikrodatorns ABC", "Programvaran i ABC80 (BASIC-disassemblering av Arne
> Stockman)" och "Avancerad Programmering på ABC80". En servicemanual för ABC1600
> är också på g.

Det vore definitivt toppen att ha!

> Till sist ett av mina favorithack - ett batteribackat BASIC/DOS SRAM! Det har
> den egenheten att man kan skriva till SRAMet när de ordinära ROM:en är
> inkopplade.  Sålunda kan man kopiera och patcha basic och dos, och även lägga i$
> ABC-klubbens UFD-dos från disk, eller basicii.cod och köra ABC800-basic och
> ufd-dos. Kanske inget revolutionerande, men den består bara av två kretsar (LS27
> och SRAMet). Schema finns på:
> http://mac.abc.se/~juhasz/abc80/abc80-sram.pdf

:)  Det är lite av Mikrodatorns 64K-hack, som ju faktiskt var rätt
revolutionerande i sin enkelhet, egentligen.