[abc80] ny på listan

Robert Juhasz juhasz at abc.se
Fre Jan 21 02:09:47 PST 2005

Hej alla ABC-pulare!

Gick nyss med i abc80-listan. Verkar inte vara så mycket trafik, så här kommer
lite!

Kul att det verkar finnas några kvar som fortfarande hackar ABC80. Själv har ja$
hållit på av och till ända sedan sedan mitten av 80-talet, men egentligen
började jag nog med ABC800(2?). Dock så är ju ABC80 äldst och coolast, så när d$
slängdes ut från mitt gymnasium på 90-talet såg jag till att få tag på ett
par...

Verkar skoj med fpga-implementation, även om jag förerdrar den riktiga varan.
Hur var det förresten med det där CF-interfacet? Var det komplicerat att bygga?

Om någon skulle vara intresserad, så har jag scannat en del ABC80-litteratur
(vi fick en bra kopiator till min avdelning som kan kopiera till pdf-filer).
Det är "Mikrodatorns ABC", "Programvaran i ABC80 (BASIC-disassemblering av Arne
Stockman)" och "Avancerad Programmering på ABC80". En servicemanual för ABC1600
är också på g.

Till sist ett av mina favorithack - ett batteribackat BASIC/DOS SRAM! Det har
den egenheten att man kan skriva till SRAMet när de ordinära ROM:en är
inkopplade.  Sålunda kan man kopiera och patcha basic och dos, och även lägga i$
ABC-klubbens UFD-dos från disk, eller basicii.cod och köra ABC800-basic och
ufd-dos. Kanske inget revolutionerande, men den består bara av två kretsar (LS27
och SRAMet). Schema finns på:
http://mac.abc.se/~juhasz/abc80/abc80-sram.pdf

Hälsningar

Robert Juhasz