Re: [abc80] Flimrande skärm på ABC80

Bjorn Jansson bjorn.jansson at fro.se
Fre May 7 18:04:45 PDT 2004

> När ag senast slog på min ABC80 hade den drabbats av samma fel som mitt
> andra ex: skärmen fylls med skräp som om bildminnet vore trasigt. ag har
> försökt det mesta - att lyfta på varenda liten socklad krets, byta fram
och
> tillbaka med den andra 80:an, byta t processorn, varvid ag märkte att
datorn
> fngerade precis likadant både med och tan processor. Vad kan det vara för
> fel som har drabbat båda mina maskiner? P.S. Förlåt om meddelandet ser
> knasigt t, tangentbordet är trasigt. D.S.

Hej,

Det låter väl som ett typiskt fel när någon av minneskapslarna inte har
kontakt på alla ben och därmend inte fungerar som den skall.

Har för mig om att jag fick samma fel när jag hade min 32k expansion på min
80:a. efter bortmontering fungerade det igen och det var oxid i socklarna
till minneskretsarna..

Så försök att rensa bort oxid på minneskretsarna och socklarna genom att
plocka ur och i minneskretsarna utan att böja benen eller förstöra sockeln.

///Björn