[abc80] Ny bok om retrodatorer

Thomas Michanek thomas.michanek at gmail.com
Tors Jan 27 05:04:10 PST 2022

Hej alla ABC-vänner!
Det finns ett crowdfunding-projekt för en ny bok om retrodatorer, ”20 GOTO 10”.
Projektet har nu blivit finansierat, så boken kommer att publiceras under 2022.

Boken är uppbyggd kring nummer som är av betydelse för retrodatorer.
Mer info om boken finns här: https://unbound.com/books/20goto10/ <https://unbound.com/books/20goto10/?fbclid=IwAR3QKnzOjtlEgXMpfnGW0BXoGTaH-G29t73vaEf_UGfsQ8oo2ESKvGgY8OA>

Jag beställde en Reward "Your Favourite Machine” som innebär följande:
Let us know which obscure retro computer you love and we will make a number related to appear in the book.

Jag tänker därför försöka få in Luxors ABC-datorer i boken. Jag har förstått att författaren vill ha en historia eller anekdot kring numret, som gör det intressant att läsa om.
För ABC-datorerna kan man självklart använda numren 80, 800, 802 och 806, men vet vi hur de numren valdes eller vad de står för?

Numret kan också handla om något i hårdvaran, BASIC-tolken, tillbehören, eller dylikt, som det går att berätta något intressant runt. Finns det kopplingar till andra datorer så kan det vara bra.

Om ni vill, lyssna till författaren Stephen Goodwin när han beskriver boken i detta avsnitt av CoCoTalk (en videopodd om TRS-80 Color Computer):
https://youtu.be/DVi99Xx6T-o?t=2039 <https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fyoutu.be%2FDVi99Xx6T-o%3Ft%3D2039%26fbclid%3DIwAR22bx_wu26AxmbyS6Nmpt4WfTvGliH7hYOXqzqm1KfPekY_lqVXIBdduXk&h=AT2rA3XToFQVLOFRDRNen7ghhuguTnT7-k13v29qpP-WbznthvW7ZB092lp1RmhuC9KWlZPTEOqy0if8hQTz33_SHi15h0zYi91Zlvh0wQxNZwZzW0GsbzyH_0UOdq_BFEZS1aw&__tn__=-UK-R&c[0]=AT0daaY00WIonDDpxLS4bll-4vWsVdF3A2SU6p4w-Um5RPI_q_GqYqhnZVFR68xOt8B8xHMPwJn7utDD3DkXyrTZIN5xIJG3LZAI0aifH1M2TXe8W_4FAQJXMwY1005XTJOKtSU8DLxpgDbn9YlzF61EXMIn2kXCn8s>
(länken startar videon vid rätt tidpunkt, 34 minuter in)

Hör av er med tips om nummer :-)

/Thomas i Linköping