[abc80] Lite frågor angående UFD-DOS och .dsk filer

Andreas Gustafsson andreas.gustafsson at gmail.com
Ons Mars 18 16:11:23 PDT 2020

Hej!

Jag tänker att jag bara vill ha endast det som är absolut nödvändigt för
att kunna starta min egen .abs-fil, så jag antar att cmdint.sys räcker då?
Eller kanske ufd.abs också om den har något med DOS-tolken att göra?
Frågan är bara hur jag får tag i dess filer löst, för jag bygger ju ihop
min .dsk fil på PCn, och kopierar sedan över den färdiga filen till
SD-kortet.
Finns det någon PC-utility som ABCWrite, fast som kan plocka ut filer från
en .dsk-fil?

När det gäller enhetsnamnen vet jag inte riktigt hur jag ska få in dem,
koden där jag laddar .abs-filer är som följer:

ld de,filename1
ld b,0
ld c,0xff
call 0x601b

filename1:
db "MINFIL  ABS"
db 0

Filnamnet (fick jag lära mig här av någon hjälpsam individ) måste vara
exakt 11 tecken, punkten ska inte med, utan det ska fyllas ut med space
emellan. Känns inte som man kan tryck in något mo0: där någonstans?
Funderar på hur det funkar som det gör redan nu egentligen, jag har ju både
abc_mo0 och abc_mo1, filerna är på abc_mo1 och load-callet verkar
automatiskt hitta till dem utan problem redan nu, fast jag inte specat att
de ligger på mo1:

/Andreas