[abc80] Lite frågor angående UFD-DOS och .dsk filer

Andreas Gustafsson andreas.gustafsson at gmail.com
Ons Mars 18 09:20:27 PDT 2020

Jag har en ABC806 och en ABCBus med version 08, som ger mig 2x160kb floppy.

På SD-kortet har jag abc_mo0.dsk (som jag inte riktigt kommer ihåg var jag
hittat) samt abc_mo1.dsk som är en image jag skapat med hjälp av ABCWrite,
den innehåller massa ABS-filer på med mina egna filer.
Allt funkar finfint, jag kör BYE för att komma till UFD-DOS, och därifrån
kan jag starta mitt huvudprogram för demot, som i sin tur sedan dynamiskt
laddar lite andra ABS-filer med hjälp av "call 0x601b" under runtime. Alla
dessa filer finns på abc_mo1.dsk

Problemet är att jag börjar få slut på plats, en 160kb disk är lite snålt
till allt jag planerat i demot jag håller på med.
Tänkte att det hade kunnat vara trevligt att kunna använda plats på den
andra disk-imagen också, men om jag byter ut abc_mo0.dsk mot en egenskapad
image, så kommer jag inte till UFD-DOS när jag kör BYE längre, så jag antar
att det laddas från disk på något sätt och kräver saker som finns på
abc_mo0.dsk

Går det att sätta ihop en minimal setup med filer som gör att man kan få
plats med lite egna .ABS-filer på abc_mo0.dsk också? Och om det nu skulle
gå att lösa, hur styr man varifrån filerna man laddas finns? Som det är nu
skickar jag bara in ett 8.3 filnamn till load-funktionen, känns inte som
man kan styra vilken drive den ska plocka från.

/Andreas