[abc80] Arduino (eller motsv) som kassettenhet?

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Fre May 24 00:31:05 PDT 2019

On 5/23/19 11:51 PM, Erik Linder wrote:
> Bra tips Peter, ska definitivt titta på din kod.
>
> Men jag siktar ju på en annan metod än att läsa det som ljud.
> Jag tänkte mig samma metod som Lars, d vs att läsa pulståget från ABC80n
> som seriell data.
> Därför har jag ingen ljudbuffer att falla tillbaka på, jag behöver läsa
> Raspberryns GPIO-pinne i full fart. (Nåja så fort går det inte, men python
> är långsamt.)
>
> So far med några timmars labbande läser jag pulståget och hittar flankerna.
> Men jag har nog slagit i kompetens-taket eller python-taket, jag hinner
> [...]

Det är ju lite marigare... att ha högprecisionstimers som man kan ha i C
(timer_create, clock_gettime, clock_nanosleep) hjälper mycket.

Om du kan få ut I2S-signalerna till en GPIO-pinne så vore det mer eller
mindre ekvivalent, minus att hårdvaran i ABC800 kunde synka bitar på
egen hand (80, som du vet, var ren mjukvara; ABC800 använde en SIO - vad
vi nu i allmänhet kallar USART - i synkron mode.)