[abc80] Arduino (eller motsv) som kassettenhet?

juhasz juhasz at abc.se
Fre May 24 00:17:53 PDT 2019

Resan är ju ofta en del av målet i ABC-sammanhang! ;)Fast jag förstår inte riktigt hur man kan läsa via serieporten då startbitar o stoppbitar filtreras bort, såvida man inte använder den som en ren GPIO-pinne....Vill ändå påminna om att man kan använda ljudut/ingångar på RPIn.... Då har nån redan löst det där med samplering o buffertar.... Fast det kanske känns lite som att ta bilen i stället för att göra en härlig vindlande cykelutflykt! ;)RobertSkickat från min Samsung Galaxy-smartphone.
-------- Originalmeddelande --------Från: Erik Linder <sm0rvv at gmail.com> Datum: 2019-05-24  08:51  (GMT+01:00) Till: "H. Peter Anvin" <hpa at zytor.com> Kopia: Lars Jonsson <lajon1963 at gmail.com>, abc80 at abc80.org Ämne: Re: [abc80] Arduino (eller motsv) som kassettenhet? Bra tips Peter, ska definitivt titta på din kod.Men jag siktar ju på en annan metod än att läsa det som ljud.Jag tänkte mig samma metod som Lars, d vs att läsa pulståget från ABC80nsom seriell data.Därför har jag ingen ljudbuffer att falla tillbaka på, jag behöver läsaRaspberryns GPIO-pinne i full fart. (Nåja så fort går det inte, men pythonär långsamt.)So far med några timmars labbande läser jag pulståget och hittar flankerna.Men jag har nog slagit i kompetens-taket eller python-taket, jag hinnerinte göra det jag vill mellan flankerna.Så igår började jag titta på C-libbet wiringPi, kanske gå över till Cistället?Eller, Lars, så köper jag en Mega med SD-kort och oled så kan jag användadin fina kod. Fast det är ju kul att labba själv samtidigt :-)./ErikDen fre 24 maj 2019 kl 03:11 skrev H. Peter Anvin <hpa at zytor.com>:> On 5/23/19 6:03 PM, H. Peter Anvin wrote:> >> > Det behöver inte vara i realtid; det behöver bara se till att hålla> > ljudbufferten full. Samma sak med läsning. Realtid behöver du bara om du> > behöver omedelbart reagera på insignaler.> >> > Vad gäller avkodning kan du titta på mitt program casdecode från> > abcdisk-paketet:> >> > https://git.zytor.com/abc80/abcdisk.git/plain/casdecode.c> >>> [Vore troligen en bra idé att kombinera med ett lågpassfilter någonstans> uppåt 10 kHz-trakten, men jag vet inte riktigt hur pass höga frekvenser> man behöver ha för att kunna läsa ABC800-band.)>>         -hpa>>_______________________________________________ABC80 mailing listABC80 at abc80.orghttps://lists.abc80.org/abc80