[abc80] Arduino (eller motsv) som kassettenhet?

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Tors May 23 18:03:20 PDT 2019

On 5/20/19 12:39 AM, Erik Linder wrote:
> Ja, väldigt gärna.
>
> Jag har kommit så långt att jag faktiskt valde bort Arduino'n av precis
> samma skäl du beskriver, alltså klent med minne.
> Istället har det blivit en Raspberry och python. Helgens experiment visar
> att det är framkomligt, jag detekterar spänningsnivåerna från ABC80n utan
> problem.
> Nu återstår det egentliga kodandet, d v s hitta flanker och tolka dessa som
> 1'a eller 0'a.
>
> Även fast vi har olika plattformar vore det superintressant att se hur du
> [...]

Det behöver inte vara i realtid; det behöver bara se till att hålla
ljudbufferten full. Samma sak med läsning. Realtid behöver du bara om du
behöver omedelbart reagera på insignaler.

Vad gäller avkodning kan du titta på mitt program casdecode från
abcdisk-paketet:

https://git.zytor.com/abc80/abcdisk.git/plain/casdecode.c

Skulle dock föreslå C snarare än Python, då det knappast finns anledning
att Python-interpretern skulle motiveras här...