[abc80] Arduino (eller motsv) som kassettenhet?

Erik Linder sm0rvv at gmail.com
Tors May 16 03:35:17 PDT 2019

Hej,

Ny här på listan efter att jag fått igång en ABC80 som stått på vinden i 30
år. (tack Anders Sandahl för hjälpen) Det var sjukt roligt att sätta sig
bakom samma typ av dator som var min första kontakt med datorer way back in
the before days.

Dessvärre verkar bandspelaren inte vilja vara med längre. Det ser ut som
mekaniken är dålig på något sätt. Torkade smörjmedel kanske? Mekanik är
inte min starka sida.

Men det födde tanken att sätta en arduino eller liknande direkt på
kassettinterfacet till datorn. Signalen där är ju seriell 0-5V vad jag kan
förstå av dokumentationen i bl a Markesjös böcker.

Finns det någon här som labbat med att spara pulståget från ABC80n i en
liten MCU och sedan kunna spela upp pulståget igen så att ABC80n kan ladda
programmet?

./Erik