[abc80] abc80sim 3.3: nu ännu cassare...

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Ons Okt 31 11:04:08 PDT 2018

On 10/31/18 08:20, hpa at zytor.com wrote:
> Så jag var uppe åt helsike försent i går kväll och släppte abc80sim 3.3. Den stora nyheten är förbättrad kassetthantering: om man inte har specifierat en fil på kommandoraden så tjuvkikar den i minnet för att klura ut om användaren har skrivit ett filnamn efter CAS:, och i sådant fall "råkar" ta fram rätt kassett... :)
>
> Den kan också konvertera textfiler direkt nu, så man behöver inte kapsla in dem i ABC-format; det görs automatiskt (liknande abcwrite).
>
> Inget skrivstöd än... och jag skulle gärna ha hjälp att porta PRx:-rommet till 800...

Så på förekommen anledning, här är en sammanställning av olika
filhanteringsvarianter i abc80sim:

1. Simulerad disk (UFD-DOS)

   Diskar i ABC-DOS/UFD-DOS-format kan både läsas och skrivas
   i både ABC80 och 800.  För att aktivera den optionen,
   skapa ett directory med filer av namn:

   mo0, mo1, mo2      - 160K (ABC830)
   mf0, mf1, mf2      - 640K (ABC832/834)
   sf0, sf1, sf2      - 8"   (ABC838)
   hd0, hd1, hd2, hd3 - 15.75 MB hårddiskpartition

   Per default letar programmet efter dessa filer i ett directory
   vid namn "abcdisk", men optionen --diskdir kan användas för att
   ändra.

   Programpaketet abcdisk kan användas för att både skapa (abcwrite)
   och packa up (abcread) diskfilerna.

2. Simulerat "nätverk" via printerport (PRA:, PRB:)

   -> ENDAST ABC80 FÖR NÄRVARANDE; DRIVRUTIN FÖR ABC800 SAKNAS

   PRA: är för textfiler i normalformat, funkar ej alls för
        binärfiler.  (.bas är OK, ej .bac)

   PRB: för binärfiler, funkar för textfiler men i ABC-format.

   (ABC har ett *väldigt* komplicerat sätt att lagra textfiler.)

   Dessa enheter accessar filer i ett specificerat directory på
   hostsystemet; default är "abcdir", ändras med option --filedir.

   Om man läser från PRA: utan filnamn (OPEN "PRA:" AS FILE..)
   så får man en fillista (LIB).

3. Simulerad kassett (CAS:)

   -> ENDAST LÄSNING (host->simulator) FÖR NÄRVARANDE

   Eftersom en kassett är en sekvensiellt medium så matas
   filerna en i taget.  Man kan antingen specifiera filer
   med --casfile, en lista filer med --caslist, eller så
   kan man läsa filer från ovan nämnda "abcdir" (--filedir)
   via "fusk".

   Att läsa från kassett utan filnamn (t.ex. "RUN CAS:")
   kräver --casfile eller --caslist, förstås.

   Fr.o.m. abc80sim 3.3 kan filer vara antingen normala
   textfiler eller ABC-binärer; om de är textfiler
   inkapslas de automatiskt (men teckenuppsättningen
   konverteras inte.)

4. MEM: (endast ABC802)

   En enda fil kan laddas in i ABC802:s MEM: enhet via
   optionen --memfile. Fungerar naturligtvis endast på
   ABC802.

Optionerna 2-4 kan användas för att läsa filer direkt från en host;
option 2 kan dessutom skriva filer. Praktiskt om man har använt verktyg
på hostsidan (t.ex. z80asm, bin2abc, texteditor) för att göra program
eller datafiler.

Det går också naturligtvis att skriva ett script/batchfile som
kör abcwrite på väg in och skapar t.ex. en hdX-fil från ett
directory, och sedan abcread på väg ut för att packa upp igen. Även en
full "HD"-image tar knappast någon tid att packa eller packa up på en
modern dator.

BASIC-program finns i två format: internkodade binärfiler (.bac, skapas
med SAVE) och vanliga textfiler (.bas, skapas med LIST). Båda kan laddas
och köras; en textfil kan naturligtvis vara praktiskt om man vill
editera den på hostsidan. Det är ungefär samma sak som att knappa in
raderna på tangentbordet en i taget.