[abc80] ABCBus MYAB CP/M

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Tors Nov 29 01:25:46 PST 2018

On 11/28/18 1:24 AM, juhasz wrote:

> Yep - det har jag kollat. MYABs cp/m funkar på 800,802,806 (med extraminne på
> 800). se
> https://www.abc80.net/archive/luxor/sw/disk_images/ABC800/cpm/640k/disk001.jpg
>
> När jag kör korresponderande diskimage i mame bootar den snällt. (efter att
> jag översatt den - mame vill ha 16 spår från sida0, 16 spår från sida1 etc. i
> sina disk images, medan abcsim/win ju har alla spår från vardera sida samlade)
>
> i abcsim verkar den fastna på nån diskaccess relativt tidigt i processen. här
> nedan är tail från log.txt när jag kör abc80 --abc802 -t all > log.txt

> [...]

OK, så det verkar som jag fått statuskoderna om bakfoten.

Bit 3 is statusregistret betyder *ej fel*; jag hade det bakfram!  Tydligen
bryr sig inte UFD-DOS, men CP/M gör det.

Medan jag mekade så passade jag på att fixa till så DOSGEN går att köra.

Jag har checkat in en fix till abc80sim i git.

Tyvärr räcker visst inte det; även ABC802 behöver tydligen externt
tilläggsminne; om man tittar på skivan så är det tydligt att den har "ABC800
A,B,C", "ABC802 A,B,C" och "ABC806"-versioner.  Jag utgår ifrån att A,B,C är
olika tilläggskort.

Den använder MEM-minnet på ABC802 innan den kör fast, så det är lite
förvånande... men tydligen behövs någon form av tillägg om man inte är på 806.