[abc80] ABS-formatet

Thomas Michanek thomas.michanek at gmail.com
Fre Mars 30 05:22:34 PDT 2018

Jag frågade tidigare vilket format CMDINT.SYS-filen hade, och det visade sig vara ABS.
Den CMDINT-fil jag tittat på visade sig vara felaktig/korrupt och därav min undran.

Nu skulle jag vilja veta hur ABS-formatet är definierat, jag hittar ingen dokumentation.
ABS står för "absolutadresserad" och innehåller tydligen en header med info om bl.a.
längd och minnesadress, följt av binärkod (maskinkod) uppdelad i något slags block.

Om Peter Anvin skrivit ett konverteringsprogram till ABS så förmodar jag att han vet
filformatet, men jag ställer ändå frågan till hela listan, om någon annan också vet.
(Jag har inte lust att gräva mig ner i en C-fil för att förstå filformatet)

/Thomas

P.S. Det finns också ett gammalt program "görabs.bac" som skapar ABS-filer,
men jag vill helst slippa gräva mig ner i grötig Basic-kod för att förstå filformatet.