[abc80] SD-kort-lösningen och ABC-bussen

Anders Jansson andj at hem.utfors.se
Tors Mars 22 14:09:34 PDT 2018

Om man bara vill logga IO-operationer på bussen är det inga problem. Om
det finns externt ROM behöver man deaktivera ABCbus minnesemulering genom
att koppla ihop två pinnar på kortet. Sedan får man se till att man inte
har samma floppy externt som ABCbus emulerar. Ett sätt är förstås att
välja firmware 06 som emulerar hårddisk. Sedan är frågan om det externa
DOSet är UFDDOS. Om det är ABCDOS kan man inte ha både floppy och HD om
jag förstått rätt.

Ett sätt kunde vara att bestycka ABCbus-SD med virstift som sticker ut på
baksidan så att man kan koppla in en extern busskabel, men klippa stiften
för minnes-strobar så att externt ROM inte stör. Då borde man väl kunna
köra ABCbus UFDDOS med HD och fortfarande använda extern floppy? Det är
dock otestat om ABCbus klarar att driva databussen med en extern
expansionsbox inkopplad. Om du vill testa detta kan jag låna dig ett
ABCbus-kort där du kan koppla in extern busskabel.

/Anders