[abc80] ABC 800 till Commodore 1084 monitor.

Fredrik fredrik.safstrom at abc.se
Sön Juli 1 09:58:42 PDT 2018

Hejsan.
Jag tar och startar en egen tråd i stället för att fortsätta på ABC 800
till SCART.

Min fråga är om det går att använda samma schema som för Scart till
Commodore 1084 ?

Det kan hända att det går att köra RGB TTL men då ser det ut som om ABC
800 mixar synken på pinne 8 och man inte har tillgång till separat synk.
Går det att splitta den eller kanske är det bättre att köra samma schema
som för Scart ?

ABC 800 pinout,
1    Matningspänning
2    Kraftjord
5    Video
7    Signaljord
8    Synk (H+V)
9    B-signal (Blå)
10  G-signal (Grön)
11  R-signal (Röd)
14  LF ??? Vad är detta ???

Commodore Pinout,
Pin  Name   Analog Mode     Digital Mode
1    GND    Ground          Ground
2    GND    Ground          Ground
3    R      Red             Red
4    G      Green           Green
5    B      Blue            Blue
6    I      n/c             Intensity
7    CSYNS  Composite Sync  n/c
8    HSYNC  n/c             Horizontal Sync
9    VSYNC  n/c             Vertical Sync

Annars tänkte jag ta och pröva koppla Scart kretsen nu i veckan... ;-)

/Bamse