[abc80] Fröjdepinnar

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Ons Jan 31 14:19:58 PST 2018

On 01/30/18 11:10, Joakim Bergkvist wrote:
> Haha mjo jag kör redan msys i windows men vi är fyra i gruppen och en kör mac en linux en windows och jag kör alla tre så det är lite smidigt med python för komprimering och så :)
> Just abcwin hade jag missat att det fanns. Började titta på datan själv på oscilloskopet men när data visade sej vara uppdelad i 259 byte block med sync emellan så gav jag upp och googlade
> Kan lägga upp programmet någonstans om det finns någon annan som gillar python
> Det funkar för övrigt utmärkt för mej att driva optokopplaren i abc80 direkt från line out på datorn

Kassettformatet för ABC80 finns dokumenterat på sidorna 193-195 i
Mikrodatorns ABC (se ttp://www.abc80.org/docs/).

Vilken optokopplare talar du om?  Det ligger ingen optokopplare emellan,
bara en kondensator (som tar bort en DC-offset) och ett par opampar som
funkar som förstärkare och flankdetektorer.

Utgången är ett 7406-chip (inte 74LS06 tydligen??), en open-collector
buffer med ett 220 ohm motstånd till +5V och 100 ohm till utgången.
(Schemat som står i Mikrodatorns ABC stämmer inte õverens med
kretsschemat från servicemanualen, och jag utgår ifrån att det senare är
korrekt.)

Det blir 0-5 V om ingångsimpedansen är i CMOS-klass (flera Gohm), men om
man vill ha 0-3.3 V istället behövs bara ett 330 ohm motstånd till jord.

ABC802 använder i stället ett 74S241, som är push/pull; den högre
utgångsimpedansen blir följaktligen något lägre.  En schottky- eller
germaniumdiod till +3.3V eller ett ingångsmotstånd är nog lämpligt om
man inte har en 5V-tolerant ingång.