[abc80] Ursprunget till ABC80 Basictolk

Thomas Michanek thomas.michanek at gmail.com
Tis Jan 30 13:38:40 PST 2018

> Jag trodde att Basic:en kom delvis från Seven S, ett av Lars Karlssons
> projekt. Vem som var inblandad i den vet jag inte.

Nu hittade jag min egen disassemblering av Basictolken! :-)
Allra sist i 16K-blocket ligger följande copyright-text:

"JF DIAB TÄBY '79"

JF stämmer med namnet Johan Finnveden, men jag betvivlar starkt
att tolken var skriven som ett examensarbete...
Det ska noteras att min disassemblering gjorts på en senare
ABC80 än 1978, vilket förklarar årtalet 79 ovan.

Finns det en lista av Basic-tolkens versioner någonstans?
Ni som har en fysisk ABC80, kolla gärna vilken text som ligger
på adresserna 16366-16383.

/Thomas