[abc80] Disassemblering av ABC80 Basictolk

Anders Sandahl anders at abc80.net
Tis Jan 30 07:56:34 PST 2018

Hej,

Jag trodde att Basic:en kom delvis från Seven S, ett att Lars Karlssons
projekt. Vem son var inblandad i den vet jag inte. Seven S var byggd på
databoard serien (som ABC-busen). Man kan läsa mer om Seven S här:
http://www.hogia.se/pcmuseum/datorer75-84/datorer75-84-sida.htm

Notera att drivarna tydligen hette DR0: och DR1:

Jag fick lära mig i helgen att ABC80 klubbades i Februari 1978 och var
klar för pressvisning ett halvår senare, det tycker jag tyder på att man
inte utvecklade allt från scratch.

/Anders