[abc80] Disassemblering av ABC80 Basictolk

Thomas Michanek thomas.michanek at gmail.com
Tis Jan 30 04:14:39 PST 2018

Det finns en disassemblering av ABC80:s basictolk här:
www.abc80.net/archive/luxor/ABC80/Programvaran-i-ABC80-disassemblering.pdf
Det är ett examensarbete från KTH utfört 1980 och publicerat 1981 av ABC-klubben.

Problemet är att det fysiska originaldokumentet är av ganska dålig kvalitet (svårläst)
och att rapporten i sig är rätt så "kladdig" med mycket handritade figurer och
handskrivna kommentarer, som ibland är mycket svårlästa.

Finns det en bättre disassembleringslista av Basictolken?
Den måste visa assemblerkod och data (t.ex. textsträngar) på vettigt sätt,
dvs. den måste tydligt separera kod och data så att man ser vad som är vad.
Saken är den att jag själv gjort en sådan lista en gång i tiden och skrivit ut den
på gammalt "pyjamaspapper", men jag kan inte hitta den utskriften... :-(

Jag är även ute efter DOS-koden och liknande (t.ex. Smartaid).

Naturligtvis helst i PDF eller annat textformat, men även fysisk utskrift är av intresse.

/Thomas, Linköping