[abc80] @Anders Jansson: SD kort lösning för ABC 80.

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Sön Jan 28 15:43:11 PST 2018

On 01/28/18 15:09, Thomas Michanek wrote:
> Det var väldigt kul att träffa Anders S, Anders J och Ola på Retrogathering i lördags.
> Stort tack för all hjälp och nostalgitrippar :-)
>
> Jag har ännu inte tid att testa min gamla ABC80 och Anders J:s SD-kortlösning,
> men jag skulle vilja efterfråga vilken ev. dokumentation som finns?
> Tydligen innehåller Anders kort även 16 K extra RAM, är det rätt uppfattat?

Ja, plus DOS-"ROM" och en massa annat.

> Funkar vilka microSD-kort som helst eller finns det begränsningar?

Vet inte om SDXC (> 32 GB) funkar, men andra...

> Är det så att varje kort rymmer max det som ABC80 stöder på en floppy?

Nix.  Med UFD-DOS stöder det upp till 64 MB, det är en begränsning i
UFD-DOS och inte i kortet.  Med FAT kan det vara mycket mer.

> Finns det tankar på att stödja hela kortets kapacitet, så att man i princip
> skulle kunna lagra alla sina ABC-program på ett enda kort?

Se ovan!

> Jag kan f.ö. nämna att alla mina gamla disketter till Apple ][ gick att läsa
> och använda på den Apple-maskin som stod i foajén. Den lådan med
> disketter har jag inte öppnat på sisådär 35 år... :-)

Hade samma erfarenhet med mina gamla ABC-disketter.  Tror att ensidiga
floppies var nog lite mer robusta än de som hade data på båda sidorna.