[abc80] @Anders Jansson: SD kort lösning för ABC 80.

Thomas Michanek thomas.michanek at gmail.com
Sön Jan 28 15:09:28 PST 2018

Det var väldigt kul att träffa Anders S, Anders J och Ola på Retrogathering i lördags.
Stort tack för all hjälp och nostalgitrippar :-)

Jag har ännu inte tid att testa min gamla ABC80 och Anders J:s SD-kortlösning,
men jag skulle vilja efterfråga vilken ev. dokumentation som finns?
Tydligen innehåller Anders kort även 16 K extra RAM, är det rätt uppfattat?
Funkar vilka microSD-kort som helst eller finns det begränsningar?
Är det så att varje kort rymmer max det som ABC80 stöder på en floppy?
Finns det tankar på att stödja hela kortets kapacitet, så att man i princip
skulle kunna lagra alla sina ABC-program på ett enda kort?

Jag kan f.ö. nämna att alla mina gamla disketter till Apple ][ gick att läsa
och använda på den Apple-maskin som stod i foajén. Den lådan med
disketter har jag inte öppnat på sisådär 35 år... :-)

/Thomas, Linköping