[abc80] Högupplösningsgrafik på ABC806

Andreas Gustafsson andreas.gustafsson at gmail.com
Tors Jan 25 06:49:00 PST 2018


På tal om att ladda saker - någon som har nåt tips på hur man kan
"multiloada" saker enklast?
Jag vill trycka in flera stycken hires-bilder (30kb styck). Då RAM-minnet
bara är 32kb får man plats med en styck sådan i sitt huvudprogram som man
kan trycka över till VRAM, men sen är det stopp.
Det försök jag gjort är att bygga flera .abs-filer med en bild i varje, och
sedan försöka quitta ut till DOS mellan varje, men det funkar icke. Alltså
min teori var:

program1.abs:
switcha in VRAM på 0000->7fff
Kopiera bild #1 dit
switcha tillbaka ROM
ret

program2.abs
switcha in VRAM på 0000->7fff
Kopiera bild #2 dit
switcha tillbaka ROM
ret

program3.abs
...

och sedan till sist har man program5 som kan använda sig av alla bilder,
och så skulle man då från dos bara köra:
program1
program2
program3
program4
program5

Men när jag exitar program 1 så hänger sig den emulerade 806an. :/

/Andreas

2018-01-25 14:20 GMT+01:00 Robert Juhasz <juhasz at abc.se>:

> peters abcwrite/abcread/ithabs är finfina verktyg för denna typ av
> verksamhet! ;)
>
> Om han inte misstycker kan jag dela med mig av windowsbinärer jag gjort av
> dessa om det finns intresse.....
>
> Robert
>
> Skickat från min Xperia™-smartphone från Sony
>
> ---- Ola Andersson skrev ----
>
> >Hur skapar du .dsk-filen?
> >Jag gör det manuellt med ABCExplorer, men om jag använder samma filnamn
> >på .dsk-filen verkar ABCWin inte märka att jag ändrat nåt (nån sorts
> >cachning verkar det som).
> >
> >On 2018-01-25 13:37, Andreas Gustafsson wrote:
> >> När jag kodade för ABC80 hade jag en bat fil som assemblerade, körde en
> >> bin -> bac konvertering, kopierade denna fil in en dsk-fil med namnet
> >> "a.bac" och startade emulatorn.
> >> Då var det bara att köra "run a" för att provköra.
> >>
> >> Får 806:an har jag nu gått över till .abs-filer istället, så då gör bat
> >> filen istället: assembler, bin->abs, kopiera denna fill till a.abs och
> >> starta emulatorn.
> >> Sedna får jag köra "bye" för att komma till dos och sedan "a" för att
> >> starta.
> >>
> >> Tack för erbjudande om testning, kanske behövs, men prio ett är att få
> >> en egen maskin nu när det börjat röra på sig i utvecklingen!
> >>
> >> /Andreas
> >>
> >> 2018-01-25 13:10 GMT+01:00 Ola Andersson <ola at organ.su.se
> >> <mailto:ola at organ.su.se>>:
> >>
> >>     Ja, det är väldigt bra att ha en bra emulator.
> >>     Jag har fått till det så att jag kan generera .bac-filer direkt från
> >>     min utvecklingsmiljö (kör SublimeText 3), men det är ju lite jobb
> >>     att sen fixa en .dsk-fil i ABCExplorer och sen starta i ABCWin.
> >>     Om man skulle få önska så vore det nice att kunna skicka in en
> >>     bac-fil direkt som argument till ABCWin. Eller går det redan?
> >>
> >>     Jag kan testa dina 806-program åt dig tills vidare om du vill.
> >>
> >>
> >>     On 2018-01-25 12:45, Andreas Gustafsson wrote:
> >>
> >>         Suveränt att du fortsätter uppdatera emulatorn, den är
> >>         ovärderlig vid
> >>         utveckling!
> >>
> >>         Jag tror nästan att jag ska ta och vänta in att jag får tag på
> >>         en riktig
> >>         806a nu innan jag experimenterar vidare, känns som det vore bra
> >>         att ha den
> >>         och provköra och verifiera på allteftersom. Jag kommer säkert
> >>         stöta på
> >>         massor med problem, 99% kommer vara jag som klantat till det och
> >>         1% kommer
> >>         kanske vara att det är något som saknas i emulatorn, så för att
> >>         undvika att
> >>         rapportera massa falska issues vill jag kunna testa själv först!
> >>
> >>         /Andreas
> >>
> >>         2018-01-24 20:47 GMT+01:00 Erik Isaksson <exon at lysator.liu.se
> >>         <mailto:exon at lysator.liu.se>>:
> >>
> >>             Jaha, ser man på, där hittade du en brist i
> >>             implementationen. Jag har
> >>             visst gjort ett ful-hack  som ignorerar adressen och bara
> >>             räknar upp
> >>             palette-indexet för varje skrivning :-( Funkar ok så länge
> >>             man bara
> >>             använder BASICens FGCTL som alltid skriver alla 16
> register...
> >>
> >>             Fixar, om du inte tänker hitta något mer när du ändå håller
> >>             på :-)
> >>
> >>             mvh Erik
> >>
> >>             On 2018-01-24 16:04, Andreas Gustafsson wrote:
> >>
> >>             Riktigt trevlig dokumentation ser det ut att bli, tummen
> upp!
> >>
> >>             När det gäller palett-register så tolkade jag också
> >>             servicemanual-texten
> >>             så som du skrev, men jag var tveksam för jag har inte läst
> >>             tidigare något
> >>             om att out (c) på z80 skulle ta hänsyn till b-registret, men
> >>             det kanske är
> >>             så.
> >>             Dock verkar det inte fungera, för följande kod:
> >>
> >>                   ld        b,0
> >>                   ld        c,7
> >>                   ld        a,0x00
> >>                   out    (c),a
> >>
> >>                   ld        b,1
> >>                   ld        c,7
> >>                   ld        a,0x77
> >>                   out    (c),a
> >>
> >>             Ger *inte* samma resultat som:
> >>
> >>                   ld        b,1
> >>                   ld        c,7
> >>                   ld        a,0x77
> >>                   out    (c),a
> >>
> >>                   ld        b,0
> >>                   ld        c,7
> >>                   ld        a,0x00
> >>                   out    (c),a
> >>
> >>             Dvs. i bägge fallen vill jag sätta färg 0 till svart och 1
> >>             till vit, det
> >>             enda som skiljer är ordningen vilken jag gör det i.
> >>             Men i de nedre fallet verkar färg 0 bli vit, precis som om
> >>             b-registret
> >>             ignorerades.
> >>
> >>             /Andreas
> >>
> >>
> >>
> >>             2018-01-24 15:43 GMT+01:00 Erik Isaksson
> >>             <exon at lysator.liu.se <mailto:exon at lysator.liu.se>>:
> >>
> >>                 Man måste använda instruktionen OUT (C), r som också
> >>                 lägger ut
> >>                 B-registret på de höga adressbitarna och används för att
> >>                 välja register.
> >>
> >>                 Jag håller precis på att dokumentera funktionen i
> >>                 emulatorn, och kommit
> >>                 ungefär så här långt:
> >>
> >>
> >>                 Hi-Res Graphics
> >>
> >>                 512x240 pixels, 2 bits/pixel, gives 30kBytes.
> >>
> >>
> >>
> >>                 Visible 32k-page selected by HRC-reg bits 3—0, active
> >>                 32k-page selected
> >>                 by HRC-reg bits 7—4.
> >>
> >>
> >>
> >>                 Bit
> >>
> >>                 7
> >>
> >>                 6
> >>
> >>                 5
> >>
> >>                 4
> >>
> >>                 3
> >>
> >>                 2
> >>
> >>                 1
> >>
> >>                 0
> >>
> >>                 Page
> >>
> >>                 Active Page 0—15
> >>
> >>                 Visible Page 0—15
> >>
> >>
> >>
> >>                 HRC-reg written using OUT 6,<val>.
> >>
> >>
> >>
> >>                 Each nibble of video memory serves as an index into the
> >>                 palette
> >>                 registers, which gives 4-bit color values for two
> pixels.
> >>
> >>
> >>
> >>                 Bit
> >>
> >>                 7
> >>
> >>                 6
> >>
> >>                 5
> >>
> >>                 4
> >>
> >>                 3
> >>
> >>                 2
> >>
> >>                 1
> >>
> >>                 0
> >>
> >>                 Pixels
> >>
> >>                 0-1
> >>
> >>                 2-3
> >>
> >>
> >>
> >>                 Palette registers 0—15:
> >>
> >>
> >>
> >>                 Bit
> >>
> >>                 7
> >>
> >>                 6
> >>
> >>                 5
> >>
> >>                 4
> >>
> >>                 3
> >>
> >>                 2
> >>
> >>                 1
> >>
> >>                 0
> >>
> >>                 Color
> >>
> >>                 P
> >>
> >>                 B
> >>
> >>                 G
> >>
> >>                 R
> >>
> >>                 P
> >>
> >>                 B
> >>
> >>                 G
> >>
> >>                 R
> >>
> >>                 Pixel
> >>
> >>                 0
> >>
> >>                 1
> >>
> >>
> >>
> >>                 Palette registers are written using LD B,<idx>; LD C,7;
> >>                 LD r,<val>, OUT
> >>                 (C),r
> >>
> >>
> >>
> >>                 128k of Video Unit Memory (VUMEM) is available through
> >>                 one of three
> >>                 mechanisms: 4k, 30k, or 32k paging.
> >>                 4k-paging
> >>
> >>                 Enabled by EME-bit in MISC-reg.
> >>
> >>
> >>                 30k-paging
> >>
> >>                 Enabled by executing code from 7800h—8000h (HR-opt).
> >>                 Active page
> >>                 available at 0000h—7800h.
> >>
> >>
> >>                 32k-paging
> >>
> >>                 Enabled by DART chB DTR. Active page available at
> >>                 0000h—8000h.
> >>
> >>
> >>                 mvh Erik
> >>
> >>
> >>                 On 2018-01-24 13:01, Andreas Gustafsson wrote:
> >>
> >>                 Inser nu att jag nog inte riktigt förstått mig på
> >>                 palett-systemet, jag
> >>                 kan sätta upp färgerna genom att skicka saker till port
> >>                 7, men hur väljer
> >>                 man *vilket* av de 16 palette-entryna man vill påverka?
> >>                 Servicemanualen börjar nämna lite om det på sida 122 men
> >>                 hänvisar sedan
> >>                 "(se teknisk beskr.)" och någon sådan hittar jag inte!
> >>
> >>                 2018-01-23 23:46 GMT+01:00 Erik Isaksson
> >>                 <exon at lysator.liu.se <mailto:exon at lysator.liu.se>>:
> >>
> >>                     Kul att det rör på sig! Jag hoppas jag har fått rätt
> >>                     funktion på sakerna
> >>                     i emulatorn, bra om du kan verifiera med en riktig
> >>                     maskin om jag gjort rätt
> >>                     :-)
> >>
> >>                     Bit 3 (P) i palettvärdet bestämmer väl dessutom om
> >>                     text eller grafik ska
> >>                     synas givet en viss färg; börjar man blanda borde
> >>                     det bli riktigt
> >>                     psykedeliskt!
> >>
> >>
> >>                     / E
> >>
> >>                     On 2018-01-23 23:33, Andreas Gustafsson wrote:
> >>
> >>                     Tack Ola och Erik!
> >>
> >>                     Med hjälp av port 6 för att mappa in vilket
> >>                     minnesområde jag peta på
> >>                     samt visa på skärmen, port 35 för att aktivera
> >>                     32kb-mappningen samt port 7
> >>                     för att sätta upp paletten så har jag nu fått igång
> >>                     hires-grafik, funkar
> >>                     fint!
> >>                     Intressant lösning att den lägger sig ovanpå det
> >>                     vanliga text-grafiken,
> >>                     det här öppnar upp för skojiga effekter!
> >>                     Har massor av idéer på vad man skulle kunna göra,
> >>                     men ska försöka hålla
> >>                     mig lite i skinnet tills jag har en riktig maskin på
> >>                     plats också så att man
> >>                     kan verifiera allt till 100% :)
> >>
> >>                     /Andreas
> >>
> >>
> >>
> >>                     2018-01-23 19:22 GMT+01:00 Erik Isaksson
> >>                     <exon at lysator.liu.se <mailto:exon at lysator.liu.se>>:
> >>
> >>                         Det finns visst tre olika sätt att komma åt
> >>                         grafikminnet (128k) på 806:
> >>
> >>                         - 30k-blocking: 30k kopplas in på 0x0000--0x7800
> >>                         vid exekvering av kod
> >>                         på adress 0x7800--0x7fff
> >>
> >>                         - 32k-blocking: 32k kopplas in på 0x0000-0x8000
> >>                         vid aktivering av DART
> >>                         ChB DTR
> >>
> >>                         -4k-blocking: godtyckligt 4k-block kan kopplas
> >>                         in på "godtycklig" plats
> >>                         i minnet, aktiveras av EME i MISC-registret (out
> >>                         54,128)
> >>
> >>                         Känns ju som enklaste sättet om man kör från
> >>                         egen assembler är
> >>                         32k-blocking...?
> >>
> >>
> >>                         mvh Erik
> >>
> >>
> >>
> >>                         On 2018-01-23 00:07, H. Peter Anvin wrote:
> >>
> >>                         On 01/22/18 09:50, Andreas Gustafsson wrote:
> >>
> >>
> >>                                 Ja, nu är jag igång och spammar stackars
> >>                                 ABC80-listan igen!
> >>
> >>                                 Nu har jag hyfsad koll på hur
> >>                                 textmode/attribut-färger etc. fungerar,
> >>                                 och
> >>                                 med Eriks hjälp har jag även lyckats
> >>                                 vänta på VSYNC så att mina
> >>                                 uppdateringar sker en gång per frame,
> >>                                 vilket man givetvis vill för
> >>                                 att få
> >>                                 mjuk och fin animation.
> >>
> >>                                 Nu skulle jag vilja börja leka med
> >>                                 hiresgrafiken! Finns den beskriven
> >>                                 någonstans?
> >>                                 Har förstått så mycket som att man kan
> >>                                 switcha in block av Video-RAM
> >>                                 nere
> >>                                 på 0000->7800 på något sätt, men hittar
> >>                                 inte någon dokumentation på
> >>                                 hur man
> >>                                 gör detta (antar att det är någon
> >>                                 OUT-port som styr det).
> >>                                 Sedan vill jag även enabla grafikmoden
> >>                                 på något sätt, och välja
> >>                                 vilken av
> >>                                 de fyra bitmapparna som får plats i
> >>                                 VRAMet som ska visas inte heller
> >>                                 detta
> >>                                 har jag hittat hur man gör.
> >>                                 I servicemanualen finns det lite
> >>                                 exempel, men de använder bara tråkig
> >>                                 BASIC, jag vill ju koda rätt "to the
> >>                                 metal" i assembler!
> >>                                 I värsta fall kanske man kan ge sig på
> >>                                 att disassemblera
> >>                                 basic-kommando för
> >>                                 att hitta vad de gör?
> >>
> >>                                 Bit för bit beskriver grafiken för
> >>                                 ABC800C/M, men tyvärr inte ABC806
> >>
> >>                             som
> >>                             kom ut senare.  Tyvärr är kretsschemat inte
> >>                             så användbart heller,
> >>                             eftersom ABC806 använde en hel del
> >>                             PAL-kretsar, som då hade blivit
> >>                             tillgängliga.
> >>
> >>                             Det finns troligen något i ABC-bladen
> >>                             och/eller ABC-klubbens MSG, och
> >>                             kanske i någon annan manual.  Det kanske går
> >>                             att hitta en manual
> >>                             och/eller simulator som klurat ut det, med,
> >>                             och tracea vad ROMmen
> >>                             faktiskt gör.
> >>
> >>                             ABC800C/Ms HR-grafik var rätt annorlunda;
> >>                             den kopplades automatiskt in
> >>                             på 0-16K plus ett PROM på 30-32K om CPUn
> >>                             började köra kod på de senare
> >>                             addresserna (M1 + MREQ användes för att
> >>                             klocka en vippa som lagrade
> >>                             A[15:11] = 01111).  ABC806 hade ju 128K,
> dock.
> >>
> >>                             ABC802 hade RAM på 0-32K som kunde kopplas
> >>                             in via en statussignal från
> >>                             en av SIO-kretsarna (lite som A20 på PC
> >>                             kontrollerades via
> >>                             tangentbordskontrollern.)  Jag vet att det
> >>                             interfacet stöddes också på
> >>                             ABC806, men jag tror också att det gick att
> >>                             kontrollera i finare
> >>                             detalj.
> >>
> >>                                       -hpa
> >>
> >>                             ______________________________
> _________________
> >>                             ABC80 mailing list
> >>                             ABC80 at abc80.org <mailto:ABC80 at abc80.org>
> >>                             http://www.abc80.org/mailman/listinfo/abc80
> >>                             <http://www.abc80.org/mailman/
> listinfo/abc80>
> >>
> >>
> >>                         _______________________________________________
> >>                         ABC80 mailing list
> >>                         ABC80 at abc80.org <mailto:ABC80 at abc80.org>
> >>                         http://www.abc80.org/mailman/listinfo/abc80
> >>                         <http://www.abc80.org/mailman/listinfo/abc80>
> >>
> >>
> >>
> >>
> >>
> >>
> >>
> >>
> >>         _______________________________________________
> >>         ABC80 mailing list
> >>         ABC80 at abc80.org <mailto:ABC80 at abc80.org>
> >>         http://www.abc80.org/mailman/listinfo/abc80
> >>         <http://www.abc80.org/mailman/listinfo/abc80>
> >>
> >>
> >>
> >>     --
> >>     Ola Andersson
> >>     Organisk Kemi
> >>     Stockholms Universitet
> >>     08-163743
> >>     _______________________________________________
> >>     ABC80 mailing list
> >>     ABC80 at abc80.org <mailto:ABC80 at abc80.org>
> >>     http://www.abc80.org/mailman/listinfo/abc80
> >>     <http://www.abc80.org/mailman/listinfo/abc80>
> >>
> >>
> >
> >
> >--
> >Ola Andersson
> >Organisk Kemi
> >Stockholms Universitet
> >08-163743
> >_______________________________________________
> >ABC80 mailing list
> >ABC80 at abc80.org
> >http://www.abc80.org/mailman/listinfo/abc80
> _______________________________________________
> ABC80 mailing list
> ABC80 at abc80.org
> http://www.abc80.org/mailman/listinfo/abc80
>


More information about the ABC80 mailing list