[abc80] Högupplösningsgrafik på ABC806

Robert Juhasz juhasz at abc.se
Tis Jan 23 11:42:47 PST 2018


Kanske går att göra roliga effekter genom att mappa runt 4k block?

För övrigt funkar det alldeles utmärkt att uppgradera 128k till 512k bara genom att byta ram-kretsar i 806an. Det har jag förstås testat, på 90-talet när det var lätt att stjäla sådana dram från gamla pc:s....

Kanske nåt att supporta i abcwin?

Robert

Skickat från min Xperia™-smartphone från Sony

---- Erik Isaksson skrev ----

>Det finns visst tre olika sätt att komma åt grafikminnet (128k) på 806:
>
>- 30k-blocking: 30k kopplas in på 0x0000--0x7800 vid exekvering av kod 
>på adress 0x7800--0x7fff
>
>- 32k-blocking: 32k kopplas in på 0x0000-0x8000 vid aktivering av DART 
>ChB DTR
>
>-4k-blocking: godtyckligt 4k-block kan kopplas in på "godtycklig" plats 
>i minnet, aktiveras av EME i MISC-registret (out 54,128)
>
>Känns ju som enklaste sättet om man kör från egen assembler är 
>32k-blocking...?
>
>
>mvh Erik
>
>
>On 2018-01-23 00:07, H. Peter Anvin wrote:
>
>> On 01/22/18 09:50, Andreas Gustafsson wrote:
>>> Ja, nu är jag igång och spammar stackars ABC80-listan igen!
>>>
>>> Nu har jag hyfsad koll på hur textmode/attribut-färger etc. fungerar, och
>>> med Eriks hjälp har jag även lyckats vänta på VSYNC så att mina
>>> uppdateringar sker en gång per frame, vilket man givetvis vill för att få
>>> mjuk och fin animation.
>>>
>>> Nu skulle jag vilja börja leka med hiresgrafiken! Finns den beskriven
>>> någonstans?
>>> Har förstått så mycket som att man kan switcha in block av Video-RAM nere
>>> på 0000->7800 på något sätt, men hittar inte någon dokumentation på hur man
>>> gör detta (antar att det är någon OUT-port som styr det).
>>> Sedan vill jag även enabla grafikmoden på något sätt, och välja vilken av
>>> de fyra bitmapparna som får plats i VRAMet som ska visas inte heller detta
>>> har jag hittat hur man gör.
>>> I servicemanualen finns det lite exempel, men de använder bara tråkig
>>> BASIC, jag vill ju koda rätt "to the metal" i assembler!
>>> I värsta fall kanske man kan ge sig på att disassemblera basic-kommando för
>>> att hitta vad de gör?
>>>
>> Bit för bit beskriver grafiken för ABC800C/M, men tyvärr inte ABC806 som
>> kom ut senare.  Tyvärr är kretsschemat inte så användbart heller,
>> eftersom ABC806 använde en hel del PAL-kretsar, som då hade blivit
>> tillgängliga.
>>
>> Det finns troligen något i ABC-bladen och/eller ABC-klubbens MSG, och
>> kanske i någon annan manual.  Det kanske går att hitta en manual
>> och/eller simulator som klurat ut det, med, och tracea vad ROMmen
>> faktiskt gör.
>>
>> ABC800C/Ms HR-grafik var rätt annorlunda; den kopplades automatiskt in
>> på 0-16K plus ett PROM på 30-32K om CPUn började köra kod på de senare
>> addresserna (M1 + MREQ användes för att klocka en vippa som lagrade
>> A[15:11] = 01111).  ABC806 hade ju 128K, dock.
>>
>> ABC802 hade RAM på 0-32K som kunde kopplas in via en statussignal från
>> en av SIO-kretsarna (lite som A20 på PC kontrollerades via
>> tangentbordskontrollern.)  Jag vet att det interfacet stöddes också på
>> ABC806, men jag tror också att det gick att kontrollera i finare detalj.
>>
>> 	-hpa
>>
>> _______________________________________________
>> ABC80 mailing list
>> ABC80 at abc80.org
>> http://www.abc80.org/mailman/listinfo/abc80
>
>_______________________________________________
>ABC80 mailing list
>ABC80 at abc80.org
>http://www.abc80.org/mailman/listinfo/abc80


More information about the ABC80 mailing list