[abc80] Konstruera adapter med ström in + RGB out för ABC806?

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Mon Jan 22 15:31:19 PST 2018

On 01/22/18 07:11, Joakim Bergkvist wrote:
> Jo men du vill också justera resistanser så att den är i närheten av 75ohm för att äta så mycket som möjligt av eventuell reflekterad signal.Många använder 150ohm i serie som kompromiss då får man en spänningsdelare med impedansen i Tv:n som ger 5v(75/(150+75)) = 1.6v och 150ohm ut. Scartspecen säger 0.7v men det verkar funka ändå..
> För att få 0.7v skulle man behöva 460ohm men då har man sämre impedansmatchning..

Det behöver du inte, det går utmärkt bra att matcha impedans ändå, så
länge drivern inte har för hög utgångsimpedans för sin utgångsspänning.

                      R1
	Driver ----/\/\/\/\---------+-------> OUT

				    \
				    / R2
				    \
				    /

				   GND

Om Rdh är driverns utgångsresistans (hög), Vdh är driverns
utgångsspänning (hög) vid nollström, och Ro och Vo är motsvarande för
utgången, får man ekvationerna:

	Vo   = Vdh * R2 / (Rdh + R1 + R2)
	1/Ro = 1/(Rdh + R1) + 1/R2

T.ex. om Vdh = 3.3 V, Rdh = 10 ohm, Ro = 75 ohm, Vo = 0.7 V:

	R1 ~ 344 ohm, R2 ~ 95 ohm
	(löst via Wolfram Alpha)

Strömstyrkan vid drivern blir:

	Id = Vo / (1/Ro + 1/R2)

... i detta fall runt 30 mA.  En bus driver LSTTL-krets kan driva det
helt OK, men en "vanlig" LSTTL-krets kan det inte; Rdh ligger närmare
200 ohm när strömstyrkan når 10 mA för hög utgång och en
buffer/förstärkare behövs.

Däremot tror jag det är helt OK att överdriva SCARTen med några hundra
mV eftersom man bara är interesserad i maximal och minimal signal ändå.

Det torde också gå att mata ABC80 till en enklare "composite"-ingång,
eftersom ingen färginformation behövs.